Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

Lexingtons grundare: ”Jag är långt ifrån färdig”

Publicerad: 18 November 2019, 06:40

Kristina Lindhe, vd för Lexington.

I det 102:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Lexingtons grundare och vd Kristina Lindhe. De två diskuterar entreprenörskap, internationellt varumärke och retailers framtid.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

I mitten av åttiotalet var hon högstadielärare i svenska, religion och geografi i en förort till Stockholm. I dag är hon vd och kreativ chef för hemtextil- och modeföretaget Lexington som hon startade på nittiotalet. Trots att Kristina drivit företaget i över 22 år är hon långt ifrån färdig med sin resa, berättar hon.

– När vi tog beslutet att börsintroducera bolaget var det mycket som hände runtomkring. Jag kunde valt att sälja bolaget men jag kände mig så långt ifrån färdig. Sedan har jag kommit till insikt att man aldrig blir färdig eftersom det kommer nya saker hela tiden. Men vi är inne i en otroligt spännande omställning just nu i det digitala, säger Kristina Lindhe i podden.

På frågan om vad som gjort Lexington till en internationell succé har Kristina tydliga svar.

– Ibland handlar det bara om att göra saker och göra det konsekvent. Vi har alltid stått för kvalitet och en viss exklusiv känsla som vi haft med oss redan från början. Om man inte ska behöva sälja sina produkter med rabatt hela tiden måste man kunna ge något till konsumenterna som faktiskt betyder något extra, säger Kristina.

Lyssna och lär dig av en inspirerande entreprenör här:

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.