Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Fem trender att ha koll på inför nästa decennium

Publicerad: 30 December 2019, 07:00

Henric Smolak, programledare för podcasten ”Under 15”, identifierar och redogör för fem trender vi bör ha ögonen på framåt.

2019 är snart förbi och det är tid för reflektion och spaning för att lista ut vad som komma skall under nästa år och decennium. Henric Smolak från podcasten ”Under 15” listar fem trendspaningar att ha koll på inför 2020.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Marknadsföring som görs för människor och inte chefer

Retargeting, take-over och pre-rolls är format som ständigt stör vår mediekonsumtion. I en digital era där alla slåss om potentiella kunders tid blir det allt svårare att få konsumenternas uppmärksamhet – man måste helt enkelt förtjäna den. David Sandström som är CMO på Klarna menar att de inte konkurrerar mot Paypal eller andra konkurrenter i sin marknadsföring. De konkurrerar mot Netflix, Game of Thrones och allt annat som deras målgrupp konsumerar. David Sandström menar att Klarna måste ta i från tårna för att kunna förtjäna sin målgrupps uppmärksamhet för att sedan kunna berätta om Klarnas fantastiska produkter. Det handlar, enligt honom, om att skapa material som människor vill se – och inte vad ens chefer vill att du ska pusha ut.

Lär dig mer om framtidens kommunikation här:

Epoken om likes och det individuella är över

Om det är något som präglat detta decennium är det dopaminkickar och vårt sätt att gilla och konsumera innehåll på sociala medier. En era som enligt Alexander Bard haft alldeles för mycket fokus på jaget, vilket har visat sig varit direkt skadligt för oss människor. Nästa decennium kommer att bli en mer ”dividuell” epok där det är mer fokus på det gemensamma och hur vi kan lösa samhällsproblem tillsammans i stället för på hur många likes en selfie fått på Instagram. Det är väl bara en fråga om när de stora plattformarna väljer att ta bort synligheten av likes så att fokuset blir mer på innehållet och mindre på populäriet.

Lär dig mer om framtidens samhälle här:

Modernt ledarskap som handlar mer om kultur och människor

Trots att företag handlar alltmer om teknik och digitalisering måste vi fokusera i större utsträckning på människorna inom organisationerna. Det är kulturen som differentierar och de anställda blir allt viktigare i ett sådant skifte. Detta menar Microsofts vd, Hélène Barnekow, är ett måste både för att kunna vara en effektiv modern organisation men även för att locka sig till talang på en konkurrensutsatt marknad. En modern ledare tror inte på hierarki utan ska leda från botten till toppen och måste vara pragmatiskt och agil för att lyckas.

Lär dig mer om modernt ledarskap här:

E-handlare måste bli vinstdrivande och mer hållbara

E-handel som växt otroligt mycket har det senaste decenniet fokuserat på ett konsumtionsskifte med stora volymer vilket inneburit prispress kontra retail. Branschen har haft stora investeringar med fokus på tillväxt men utan så höga vinstkrav. Då vi går mot en lågkonjunktur i en mer mogen bransch menar Nicklas Storåkers, som är vd på Pricerunner, att vinst kommer att krävas från investerare vilket kommer att prägla branschen framåt. Vi kommer att se stora konsolideringar och mycket fokus på hållbarhet då det är något som premieras bland konsumenter.

Lär dig mer om e-handel här:

Slit och släng blir ute och cirkulär ekonomi premieras

Hållbarhet kommer att fortsätta ligga i fokus i nästa decennium. Bland de stora förändringarna som sker i samhället är cirkulär ekonomi och ett mer hållbart konsumtionsbeteende från oss alla ett måste. Det är en tydlig trend att ”slit och släng” inte passar in i nästa decennium menar Pierre Norberg på Tradera. Det kommer att bli både mer trendigt och lättare för plånboken att köpa second hand och i takt med att producenter tar mer ansvar kommer även livslängden och kvaliteten på varor bli bättre som möjliggör en cirkulär ekonomi.

Lär dig mer om cirkulär ekonomi här:

Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.