Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Entreprenören Göran Agardh: ”Influencers är som en kanyl i armen för sina varumärken”

Publicerad: 10 Augusti 2020, 06:09

I det 138:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenören Göran Agardh för att diskutera den snabbt växande trenden där influencers startar företag och bygger varumärken.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Göran Agardh och hans bror Per Agardh har över 25 års erfarenhet i skönhetsbranschen. Det som började med att sälja tandkräm har i dag blivit till ett skönhetsimperium. Ett av bolagen har de startat tillsammans med influencern Ida Warg med varumärket av samma namn.

– Vi experimenterade mycket med olika typer av produkter och märkte efter ett samarbete med en youtuber vilken kraft influencers hade. Det sa verkligen boom och vi sålde sminkborstar för över 50 miljoner kronor. Vi var väldigt förvånade men kände att vi ville utforska det mer, säger Göran Agardh i podden.

Att influencers med sina stora community kan påverka mycket råder det inget tvivel om. Däremot menar Göran Agardh att det krävs mer än bara en marknadsföring för att bygga ett starkt och långsiktigt varumärke med en influencer.

– Det krävs otroligt mycket för att ett samarbete med en influencer ska fungera bra. Förutom att man man måste bygga ett varumärke som passar personen i frågamåste produkterna också anpassas. När influencern sedan börjar marknadsföra produkterna är det som en kanyl i armen för varumärket och man slipper långa startsträckor. Men därefter måste de kvalitativa produkterna bygga varumärket, säger Göran Agardh i podden.

Lär dig mer om influencers som blir till varumärke i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.