Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Elaine Eksvärd: ”Sitt inte halvnaken på ditt digitala möte”

Publicerad: 30 Mars 2020, 06:00

I det 120:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av retorikexperten Elaine Eksvärd som lär ut om hur vi bör hantera vår kommunikation i den rådande krisen.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Hur ska man agera som ledare nu mitt under en kris? Hur kommunicerar man plötsligt varsel och permittering? Hur ska vi sköta vår kommunikation från hemmakontoret? Retorikexperten Elaine Eksvärd menar att ledare nu mer än någonsin måste se över sättet de kommunicerar på.

– Helt plötsligt lever vi på en helt annan digital planet som ingen var förberedd på. Ledare måste vara lyhörda och möta den oron som ens anställda känner. Det krävs tydlighet och mer kommunikation från dig som ledare helst på daglig basis. Minsta lilla positiva nyhet måste få stort utrymme. Tänk också på att vara tydlig, ärlig och fokusera på lösningar snarare än problemen, säger Elaine Eksvärd i podden.

Eftersom många arbetar hemifrån och får använda digitala plattformar för möten och kommunikation har det tvingats oss in i en digital era. Elaine Eksvärd menar att reglerna som råder i verkliga livet fortfarande gäller från hemmakontoret.

– Se till att ha en avgränsad miljö för ditt hemmakontor. Kameran ska vara på från samtliga i mötet. Var förberedd med bra ljud och bild och var lika alert och fokuserad på mötet som du skulle vara vid ett fysiskt möte. Ta på dig kläder som du normalt sätt har på dig på kontoret och sitt inte halvnaken i soffan bara för du är hemma. Det lyser igenom om du är väl förberedd och alert, säger Elaine i podden.

Lär dig mer om kriskommunikation och ledarskap i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” där poddar finns:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.