Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Dejtingexperten: ”Nätdejting har förändrat vår syn på kärlek”

Publicerad: 3 Februari 2020, 06:43

Dejtingexperten Jeanette Vinberg ser både möjligheter och utmaningar med nätdejting.

I det 112:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av dejtingexperten Jeanette Vinberg för att diskutera nätdejting och hur detta har påverkat vår samtid att se på relationer och kärlek.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

I dag finns det ett stort utbud av appar och tjänster som gör det enklare att ta kontakt och kommunicera än någonsin förut. Att svajpa, matcha och chatta har nästan blivit synonymt med att dejta. Dejtingexperten Jeanette Vinberg menar att det både finns positiva och negativa sidor med detta.

– Apparna och tjänsterna har tagit bort de geografiska begränsningarna och gjort det enklare för vem som helst att kunna hitta en partner. Men det har också gett oss en skev bild av vad dejting innebär då utbudet är så otroligt stort. Den största faran är att vi söker bekräftelse hela tiden. Inte bara i sociala medier utan även när det gäller relationer i dag, säger Jeanette Vinberg i podden.

Jeanette Vinberg menar också att vårt nya sätt att dejta har förändrat vår syn på kärleksrelationer.

Vi byter boende, vi byter jobb och vi byter partners. Yngre generationer har en annan syn på kärlek än vad tidigare generationer har haft. Vi är inte lika beroende av kärnfamiljen som förut och vi som partners är mer utbytbara. Vi klarar oss också själva i dag på ett helt annat sätt än förr i tiden. Synen på livslång kärlek finns inte i samma utsträckning, säger Jeanette Vinberg.

Vill du lära dig mer om nätdejting och dess påverkan på vår samtid? Lyssna på podden nedan:

Du hittar även ”Under 15” där poddar finns:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.