Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Dan Willstrand: ”Kriget om vår uppmärksamhet har bara börjat”

Publicerad: 13 Juli 2020, 05:49

I det 135:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av serieentreprenören Dan Willstrand

Serieentreprenören Dan Willstrand diskuterar streamingbolagens framtid i senaste avsnittet av Under 15: ”Det ska bli särskilt intressant nu under hösten när giganten Disney ger sig in på marknaden här i Europa”, säger han.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Kamera Interactive höll på att revolutionera livestreaming redan år 1998. Bakom bolaget, som snabbt fick fotfäste med flera kontor runtom i Europa, stod Dan Willstrand och Jens Ander. Dan Willstrand berättar att det fanns många skeptiker till webb-tv och streaming som teknologi när de lanserade sina tjänster.

- Det var väldigt många som arbetade med internet och tv som sa att streaming aldrig skulle kunna ta över från det linjära. Bandbredden på den tiden var otrolig dålig och frimärksstorleken med grusig bild gjorde att många inte kunde se den enorma potentialen, säger Dan Willstrand i podden.

Streamingbolagen växer i dag i antal och storlek. Tjänster som Netflix, HBO, Youtube, och även mer lokala tv-kanaler, krigar alla om jakten på vår uppmärksamhet. Enligt Dan Willstrand har kriget bara börjat.

- Konkurrensen har hårdnat mellan de traditionella tv-kanalerna och deras nya play-satsningar, och aktörer som Netflix. Kriget i dag handlar om vår uppmärksamhet och det har bara börjat. Det ska bli särskilt intressant nu under hösten när giganten Disney ger sig in på marknaden här i Europa, säger Dan Willstrand i podden.

Lyssna på avsnittet här:

 

Du hittar även ”Under 15” här
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.