Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Under 15

”Dags att hylla entreprenörer som löser våra samhällsproblem”

Publicerad: 10 Juni 2019, 05:44

Dagens avsnitt av ”Under 15” gästas av Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson och investeringschef Tove Larsson för att diskutera impact entreprenörskap samt Norrskens nya initiativ Impact Week.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i digitala fenomen och medier. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på medietechbolaget Strossle. 

Tove och Erik ser en tydlig trend i samhället – att man vill göra skillnad. Den tidigare stora distinktionen mellan filantropi och entreprenörskap suddas sakta ut och man vill kunna lösa faktiska samhällsproblem i sitt vardagliga arbete. 

– Vi ser en tydlig trend i samhället när det gäller entreprenörer och nyexaminerade studenter som söker sig till att starta eller börja arbeta för impactbolag. Många kan till och med tänka sig att gå ned i lön för att kunna arbeta med något meningsfullt. Dessa hjältar och eldsjälar förtjänar att stå i rampljuset och hyllas, vilket ett av syftena med Impact Week är, säger Erik i podden. 

Att det är en konkurrensfördel att vara ett impactbolag idag råder det ingen tvivel om enligt Erik och Tove. 

– Vi ser investerare som söker sig mot hållbara investeringar där dessa bolag passar perfekt. Det blir också enklare när man vill rekrytera. Sen ser vi en tydlig trend att konsumenter mer och mer väljer produkter och tjänster som är hållbara och mer fokuserar på att lösa våra problem, säger Tove i podden. 

Norrsken har nyligen lanserat en lista med 100 impactbolag. Läs mer om Impact Week, de utvalda bolagen och nominera andra bolag här: https://norrskenimpactweek.org/  

Lyssna på hela avsnittet här: 

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15 


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.