Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

Clear Channel: ”Inte samma bolag som för 10 år sedan”

Publicerad: 6 Maj 2019, 05:38

”På Apple talade vi sällan om våra tekniska specifikationer såsom megabytes eller om den bakomliggande tekniken på våra produkter. Istället talade vi om användarvänlighet (...)”, säger Finn Wikander.

Foto: Janne Næss

Finn Wikander, chief product officer, på Clear Channel gästar ”Under 15” för att diskutera digital transformation och länken mellan den digitala och fysiska världen.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterat i digitala fenomen och medier. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på medietechbolaget Strossle. 

Med digital transformation åsyftas oftast att utveckla produkter och tjänster till att bli mer digitala. Men det bortser från ett viktigt perspektiv, nämligen det interna. I avsnittet menar Finn Wikander att man måste förstå att det digitala enbart är ett verktyg och att en transformation snarare handlar om att anpassa sin organisationsstruktur och kultur för att möta de möjligheter tekniken kan ha för ens affär. 

– Om du hade satt foten på Clear Channel för tio år sedan och kommit tillbaka idag så hade du inte känt igen dig. Idag vi har ett eget tech-team, prissättningsmodeller som påminner om flygindustrins och ett digitalt mindset som inte fanns tidigare. Men trots det kommer fortfarande två tredjedelar av vår affär från våra klassiska, analoga skyltar. Att genomgå en digital transformation innebär inte att man enbart är digital, säger Finn Wikander i podden. 

Finn Wikander, som har erfarenhet av fem olika industrier där samtliga genomgått någon typ av transformation, framhåller att man inte ska fokusera allt för mycket på teknologi. Teknik är en möjliggörare – men inte lösningen – i en digital framtid där förändringstakten är exponentiell. När han arbetade som produktchef på Apple var inte tekniken i fokus, trots att man i grunden var ett techbolag. 

– På Apple talade vi sällan om våra tekniska specifikationer såsom megabytes eller om den bakomliggande tekniken på våra produkter. Istället talade vi om användarvänlighet, funktionell design och vad tekniken betydde för användaren. Det här var inte bara marknadsföring, utan det var så vi jobbade med produkterna och all kommunikation även internt. 

Finn Wikander tror däremot att det digitala kommer ha stor betydelse för Clear Channel och ligger i fokus för ett av världens största mediebolag i framtiden. 

– Idag släpps det en teknisk produkt som kommer revolutionera världen – vi vet bara inte vad det är ännu. Att därmed rusta sin organisation för en sådan framtid med en sådan förändringstakt är det viktigaste när man talar om en digital transformation. 

Om du vill lära dig mer om synergierna mellan det analoga och digitala samt hur man gör en lyckad digital transformation så lyssna på dagens avsnitt av ”Under 15”. 

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15
Itunes: Under 15
Spotify: Under 15 


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.