Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ulrika Saxon: Ebba von Sydow har ett oerhört driv

Publicerad: 3 April 2007, 03:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Ulrika Saxon, vd på Bonnier Tidskrifter, berättar om planerna för internet och om varför Ebba von Sydow slutade efter 1,5 år som chefredaktör på Vecko-Revyn. Allt via en intervju via mejl.


Ni vill komma vidare med era magasin på nätet. Vad är målet?

- För flertalet av våra titlar ser vi en tillväxtpotential på nätet, en affär vid sidan om tidningen. Det är ingen rocket science, målet är att utnyttja den potentialen på bästa möjliga sätt.

Vilken turodning jobbar ni efter?

- Först ut var Privataaffärer.se för 10 år sedan, en god historia. Idag har vi ytterligare ett 20-tal tidningssajter, varav hälften drar trafik över tiotusen unika besökare per vecka. Ilike.se (Gemensam annonssajt för 17 Bonnier-sajter) drar 120.000 unika besökare per vecka, och Veckorevyn.com ligger på ca 50.000, än så länge, utan att ha haft någon som har arbetat på heltid med sajten. Vi ser där en stor potential som vi har förberett oss för att utveckla. Det gör vi nu under ledning av Ebba von Sydow, på heltid.

Vilka av era magasin är prioriterade?

- Alla tidskrifter har olika förutsättningar, och det handlar mer om vilka affärer som är prioriterade. Vi har en intern lista över dessa, och den blir allt längre.

Vad vill ni uppnå?

- På sikt en betydande position på den digitala arenan, vid sidan av fortsatt tillväxt på tidskriftsområdet.

Hur tänker i kring samspelet mellan papper och webb?

- Papper och webb fyller olika behov hos läsaren/besökaren, och kan samverka och komplettera varandra på en rad olika sätt. Ett sunt samspel grundas på att de bygger varandra.

Har ni någon förebild?

- Om Internet idag är i nivå med Beatles inför den musikrevolution som skulle komma därefter, så vore det lite begränsande att redan tala om förebilder. Men det finns mycket kompetens och mod att inspireras av därute, kanske snarare hos enskilda individer än organisationer.

Vad ser ni för möjligheter till intäkter?

- I första hand annonsintäkter och andra samarbeten, i förlängningen även betaltjänster och andra intäkter.

Hur ser du på raset för Vecko-Revyns upplaga?

- I förhållande till den ökade konkurrensen på kvinnotidningsmarknaden, med fem nya titlar förra året, stod sig Vecko-Revyn bra. Även om vi tappade något i upplaga fördubblades resultatet för området totalt, under Ebba von Sydows ansvar.

Vad har nedgången för papperstidningen Vecko-Revyn att göra med att ni byter chefredaktör för tidningen?

- En varannanvecko-utgiven tidning behöver, precis som en betydande satsning på nätet, en hundraprocent-fokuserad chefredaktör. Ebba har valt att anta utmaningen på nätet, vilket är oerhört glädjande och lovande.

Vem ska personifiera Vecko-Revyn framöver. Ebba eller den nya chefredaktören?

- Vecko-Revyn har redan idag flera starka profiler, inom olika områden, vilket läsarna redan är vana vid och gillar. Att olika redaktörer profilerar tidningen respektive sajten ser jag inte som något problem, och exakt hur dessa kommer att samverka får vi återkomma till när bemanningen är klar.

Ebba von Sydow blev ju mycket kortvarig som chefredaktör på Vecko-Revyn. Hur kommenterar du det?

- Det är inte alla som är så långvariga på sin chefredaktörsstol som du, Rolf. Att Ebba väljer att gå vidare till nätet efter ett och ett halvt år på tidningen ser jag som ännu ett bevis på hennes oerhörda driv.

Många på redaktionen har slutat, upplagan går ner, var det ett korrekt beslut att anställa Ebba von Sydow som chefredaktör för Vecko-Revyn?

- Absolut.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.