Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tyska Yello Strom utmanar Sveriges eljättar

Publicerad: 3 september 2007, 13:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

Det tyska elbolaget Yello Strom som ska slå sig in på den svenska marknaden med låga priser och en avslappnad attityd drog idag igång sin lanseringskampanj. Utöver annonsering utomhus, i print och på internet delades 15.000 gula rosor ut i Stockholm City.


HW

Henrik Widell


Yello Strom delar ut gula rosor vid Åhléns. Space Rabbit stod för genomförandet. - Det är vårt sätt att säga hej och god dag till svenskarna och samtidigt markera att vi är ett annorlunda elbolag. Vi är inte så strikta utan mer laid back, säger Martin Vesper, vd för Yello Strom.

En av Yello Stroms printannonser består av texten "Äntligen gul ström" mot en gul bakgrund. Copyn handlar om företagets serviceerbjudande, något som tillsammans med låga priser är en viktig del av Yello Stroms profil.

- Vår kundtjänst är öppen 24 timmar om dygnet och blir det en förändring på räkning är vi noga att redovisa vad förändringen beror på. Vi är ett konsumentföretag och inte bara en anonym elleverantör.

Oklara fakturor från elbolagen är något som irriterar både tyskar och svenskar säger han och företaget har en policy att aldrig använda något finstilt. Yello Strom har valt sin profil för att särskilja sig från vad Martin Vesper kallar de gamla statliga monopolbolagen.

- I Sverige är vårt första mål att få svenskarna att uppmärksamma varumärket Yello Strom och få dem att förstå hur vi skiljer oss från de gamla monopolisterna.

Yello Strom har inte anlitat några svenska byråer för den svenska marknaden utan anlitar kompetens vid behov. Till exempel var det pr-byrån Space Rabbit som genomförde rosutdelningen i Stockholm idag. Martin Vesper säger att Yello Strom ska arbeta med en bred mediemix för att fånga svenskarnas uppmärksamhet.

- Vi har en bred flora redan idag och har inget utpräglat huvudmedium. Det enda som fattas i mixen är tv men om vi ska också där är för tidigt för att säga.

Hur mycket investerar ni i lanseringskampanj?

- Det kommenterar vi inte.

Det finns inget slutdatum satt för kampanjen.

- Vi tänker inte i termer av faser utan ser att vi ska ha en konstant närvaro framöver på den svenska marknaden.

Yello Strom har funnits på en tyska marknaden i åtta år och har 1,3 miljoner av landets 40 miljoner kunder på elmarknaden. Ambitionen i Sverige är att inom tre år nå en femsiffrig kundbas.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev