Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tygdockor i tv gav Comfort ökad försäljning

Publicerad: 19 Juni 2002, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Tommy Jeans och Lisa Siden blev ett lyckat koncept för Lever Fabergés sköljmedel Comfort. Försäljningen av Comfort har ökat med tio procent fram till den 17 juni i år jämfört med i fjol. Nu får konceptet en fortsättning.


- Comfort har gått väldigt bra de senaste sex månaderna och penetrationen på sköljmedel har vänt uppåt det senaste halvåret-året. Det är svårt att härleda exakt men jag tycker mig se att konceptet med Tygvärlden påverkat, säger Caroline Karlströmer, produktchef för tvättmedel på Lever Fabergé.

Tygdockorna Tommy Jeans och Lisa Siden lanserades i en tv-kampanj kompletterad med butiksaktiviteter. I tv användes TV3, TV4 och Kanal 5, dels i en kampanj före årsskiftet och dels i en påminnelsekampanj under tre veckor i januari i år.

- För att sätta karaktärerna och få folk att lära känna dem behövde vi kommunicera i tv. Jag tror att folk känner mer med tygdockorna om de ser dem agera. När folk lärt känna Tommy, Lisa och deras familjer är det lättare att fortsätta i andra medier.

I butiken hade Lever Fabergé priserbjudanden och produkten länkades till tv genom bilder från kampanjen.

Målgruppen för kampanjen var alla som använder sköljmedel, 50 procent av alla som tvättar. Ambitionen var att få dem att använda sköljmedel oftare. Dessutom syftar kampanjen till att få fler att använda sköljmedel när de väl förstår vad sköljmedel gör för kläderna.

Konsumenterna har enligt Caroline Karlströmer reagerat positivt på dockorna. Folk har till och med kontaktat Lever Fabergé och vill ha t-shirts med dockorna på och undrar om dockorna finns att köpa.

- I England, som kört konceptet längre, har man producerat dockor och skickar ut som priser i tävlingar. Ju mer intressant konceptet blir i Sverige desto mer intressant blir det att göra motsvarande här. Men jag vet inte vad, hur och när, säger Caroline Karlströmer.

Tygdockskonceptet får alltså en fortsättning. Nu i juni går en ny film i tv och en butikskampanj.

- Så fort vi lanserar en ny produkt eller ska kommunicera något kommer vi att använda oss av dockorna i Tygvärlden. Det finns fler personer än Tommy och Lisa och Lisas mamma som vi presenterar i kommande filmer.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.