Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Två nya filmer ska öka Indiskas sälj

Publicerad: 8 April 2002, 09:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Nästa fredag kommer den första av två nya taktiska reklamfilmer från Indiska. Samtidigt utvärderar Indiska sitt första år som tv-annonsör.


De två nya reklamfilmerna ska slå ett slag för Indiskas vårkollektion. Först ut är en reklamfilm där barnkollektionen visas. Senare kommer en film med dam-kollektionen. Reklamfilmerna körs fram till sommaren.

- Det blir orientalisk musik, produkterna snurrar fram och vi använder vårt nya hindi-inspirerande typsnitt. Trots att filmerna bara är tio sekunder långa och säljdrivande, är de ändå profilskapande. Vi vill sticka ut och vara annorlunda, säger Erika Ström, reklamchef på Indiska.

De två taktiska filmerna avlöser Indiskas två mer varumärkesbyggande filmer, som dock har avslutats med ett säljdrivande produktblock. Alla filmer visas på TV4, som Indiska har ett skräddarsytt avtal med. Avtalet går ut på att vissa mål för försäljning och varumärkespositionering ska uppfyllas. Indiska har i förväg bokat ett visst utrymme hos TV4 som i sin tur ser till att målen uppfylls genom att visa reklamfilmerna fler gånger om så behövs. Överträffas målen, får TV4 ta del av det.

Indiska ska nu utvärdera om upplägget har fungerat.

- Än så länge är vi väldigt nöjda. Vi ser direkta försäljningseffekter av de filmerna. På bad och massageolja ökade vi till exempel försäljningen med

50-70 procent, även om vi hade en ganska lite försäljning från början.

Indiska har ännu inte utvärderat tv-reklamens effekt på varumärket.

- Det ska vi göra i slutet av maj, säger Erika Ström

Indiska började för första gången använda tv som huvudmedium i sin marknadsföring hösten 2001. Då slöts ett ettårigt avtal med TV4.

- Tidigare hade vi gått framförallt i print. Men vi kände att vi behövde komma top of mind och upp på shoppinglistorna. Vi ville också föryngra oss. Vårt skräddarsydda avtal med TV4 gav oss en chans att testa tv, säger Erika Ström

Övergripande reklambyrå är King. Image-filmerna gjordes av Acne, de taktiska filmerna gjordes av Stylewar. Mediebyrå är Sandberg Starcom. Indiska har ingen pr-byrå.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.