Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Två byråer gör upp om Microsofts jättekonto

Publicerad: 15 Januari 2009, 09:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Två pr-byråer gör upp om ett av landets största pr-konton. Den nuvarande byrån Cohn & Wolfe riskerar att tappa ett konto värt 7-10 miljoner kronor.


I början av januari ska Microsoft ha bestämt sig för vilken byrå som ska sköta bolagets pr inom b2b. Cohn & Wolfe har länge skött Microsofts pr, men nu kan byrån tappa uppdraget som ger byrån omkring en tiondel av den årliga intäkten på drygt 60 miljoner kronor. Cohn & Wolfe bjöds dock in i upphandlingen.

Det är den förändrade omvärlden som fått Microsoft att handla upp en ny pr-byrå.

- Upphandlingen är en del i en större översyn av vår marknadsföringsprocess. Vi kände att v behövde en ny setup som speglar marknadsläget. Vi behöver jobba snabbare, effektivare och smartare, säger Christofer Björkvall, pr-chef på Microsoft.

Byrån som vinner uppdraget ska delvis sitta hos Microsoft. Christofer Björkvall vill inte uppge vilka två byråer som är kvar i upphandlingen eller om Cohn & Wolfe är med i slutomgången.

Upphandlingen sköts av konsulten Patrik Ullman. Den har skett i tre faser. Först en skrivbordsutvärdering som sållade fram 5-7 byråer som fick presentera sig. Nu väntar slutomgången för de två kvarvarande byråerna.

Både små och stora byråer kan vinna uppdraget.

- Storleken har inte så mycket med det här att göra. Det vi söker är spets. Vi vill ha en pigg byrå som är duktig på marknads-pr. Byrån måste ha bred kompetens inom nya medier. Alla på byrån ska kunna jobba med digital kommunikation.

Igår lanserade Microsoft en nyhetsblogg. Det är ett led i det nya sättet att kommunicera.

- Vi behöver bli mycket snabbare på att få ut vår information. Det har varit svårt för oss att konkurrera med bloggar om att få ut informationen, säger Christofer Björkvall.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.