Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Två av tre betalar hellre för papper än webb

Publicerad: 27 maj 2009, 09:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Samtidigt som flera mediehus den senaste tiden börjat diskutera lösningar för att kunna ta betalt för innehållet på webben visar en undersökning från PricewaterhouseCoopers att 69 procent väljer papper före webb om de måste betala. "Vi tror inte på tidningsdöden", säger Nicklas Kullberg, branschansvarig för media på PricewaterhouseCoopers.


Nyligen gick News Corp-chefen Rupert Murdoch ut och sa att han är öppen för att ta betalt från nätläsarna i större omfattning och cheferna för brittiska The Guardian har antytt liknande åtgärder.

I en intervju med Dagensmedia.se sa TU:s vd Anna Serner att hon trodde att svenska mediehus "på sikt" kommer börja ta betalt för innehållet på webben.

PricewaterhouseCoopers globala undersökning "Moving into multiple business models" visar dock att 69 procent av läsarna uppger att de föredrar papperstidningar framför webb - om de måste betala för innehållet.

- Vi har frågat läsare om hur de skulle agera om tidningarna började ta betalt för webbinnehållet. Och vi ser en högre betalningsvilja för pappret, säger Niklas Kullberg.

Det gäller även yngre läsare, enligt revisionsfirman. 59 procent av de tillfrågade under 30 år sa att de föredrar papper, jämfört med 36 procent som föredrar nyheter på nätet om de måste betala för sig.

- Vi hade trott att skillnaden skulle vara större mellan de olika åldersgrupperna, men så är inte fallet. Anledningen till att läsarna håller sig kvar vid pappret är att de tycker att man kan få en djupare analys och en bättre överskådlighet, säger Niklas Kullberg.

Läsarna är dock beredda att betala för vissa typer av innehåll på webben, som sport och ekonomibevakning. Därmed kan papperstidningarna och webben samverka, menar Niklas Kullberg.

- Många pratar om tidningsdöden, och när den kommer. Tidningsbranschen går ned under de närmsta fem åren men vi tror att det kommer att finnas tryckta tidningar i framtiden, det finns en efterfrågan, säger Niklas Kullberg.

Rapporten spår också att den globala marknaden för papperstidningarna sjunker med 10,2 procent år 2009. 4.900 personer har medverkat i Pricewaterhousecoopers undersökning.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.