Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV7 utmanar tv-husen med drama, kärlek och passion

Publicerad: 26 Januari 2009, 23:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

En underhållningskanal för tjejer mellan 25 och 39 år, med serier som The L Word, She Spies och Paradise Falls. "Siktet är inställt på 1 procents tittarandel i Sverige", säger vd Ignas Scheynius.


TV7 började som kostsamt Aftonbladet-projekt och hamnade via riskkapitalister i Nonstop Televisions ägo, i augusti förra året. Sedan dess har ledningen jobbat med att relansera kanalen och under hösten har en tillfällig tablå rullat i kanalen.

Nu är relanseringsarbetet klart. Den 14 februari är det premiär. TV7:s tablå fylls med inköpta serier inom komedi och drama, samt sydamerikanska telenovelas. Kanalen ska också visa långfilmer inom samma områden. TV7 sänder nu också 24 timmar om dygnet i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

- Det finns idag få kanaler på den nordiska tv-marknaden med en liknande profil som TV7. Kanalens ambition är att ge tittarna ett bra nytt alternativ till i första hand de nationella tv-husens nischkanaler, säger Ignas Scheynius.

Hur finansieras kanalen?

- Genom i första hand distributionsintäkter. Affärsmodellen för nya TV7 går från reklamfinansierad fri-tv i Sverige till betal-tv i fyra länder.

En större lanseringskampanj planeras i mars månad.

- Kring lanseringen kommer vi främst att satsa på promotionbaserade aktiviteter i samband med Alla hjärtans dag, direkt mot kund med tävlingar i till exempel köpcenters. Vi kommer även att satsa på webbaktiviteter direkt mot målgruppen.

Nonstop driver sedan tidigare tv-kanalerna Star och Showtime.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.