TV4 tar bara betalt för färdigspelade annonser

Tar bara betalt för annonser som rullat från början till slut.

Från och med den första januari kommer TV4 bara ta betalt när en annons har visats i sin helhet på TV4 Play. 

Standarden i branschen är att ett reklamklipp ska synas i minst två sekunder och synas till minst 50 procent i spelaren. Denna standard har dock ifrågasatts, inte minst av forskaren Karen Nelson-Field som i hennes forskning visar hur avgörande 100 procent viewability är. 

Måttet "cost per completed view" (CPCV) införs för alla direktbokade digitala videoprodukter och köpen kommer verifieras genom MMS och Comscore. 

Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, säger att tv-huset länge funderat över hur en annons ska mätas för online video och vad de ska ta betalt för. 

– Bannerlogiken har förts över på onlinevideo, så nu handlar det egentligen om att hitta samma logik som vi har för tv, säger hon till Dagens Media.

Malin Häger säger att mätningen tagits fram i diskussion med annonsörer och medieköpare.

– De har varit med och drivit den här frågan och vill ha den den här typen av standard. 

Hur förändras prissättningen av detta?

– Vi ändrar inte den utan vi går bara över till det nya måttet. 

Vilken fördel tror du att TV4 får av detta, jämfört med andra publicister?

– Jag vet inte hur deras siffror ser ut men det ligger på ungefär samma nivåer så jag kan tänka mig att de följer efter, om de inte redan har gjort det. 

Enligt siffror som MMS tagit fram på begäran av Dagens Media har TV4:s completion rate legat på 96,2 procent mätt från första januari fram till 13 december i år. 

Discovery och Nents completion rate har legat något högre, på 98,6 procent respektive 97,7 procent. Aftonbladets annonser presterar sämre då completion rate ligger på 73,4 procent. 

Expressen som började mäta sina annonser via MMS från och med den sjunde maj har en completion rate på 59,5 procent. 

 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-12-17 13.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: