Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 tappar ännu en storannonsör

Publicerad: 16 April 2002, 12:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Nyligen kunde Dagens Media berätta att storannonsören Orkla tröttnat på TV4s kontaktkostnader och sagt upp sitt årsavtal med kanalen. Nu kan Dagens Media avslöja att ännu en tv-tung annonsör, Beiersdorf, sagt upp sitt avtal med TV4.


Beiersdorf, med varumärken som bland annat Nivea, Labello och Eucerin i produktportföljen, investerade 113 miljoner kronor brutto i medier i fjol.

- Vi har bestämt oss för att inte ha något avtal med TV4 i år. Det är en kombination av att vi vill få lägre kostnader och nå rätt målgrupper som gör att vi väljer att annonsera mer i satellitkanalerna. Men vi ser inget dramatiskt i det. Det är så det fungerar på en frisk marknad, säger Sten Hellberg, marknadsdirektör på Beiersdorf.

Beiersdorf är hittills nöjda med utfallet av annonseringen i satellitkanalerna TV3 och Kanal 5.

- Vi har lagt upp en ny planering för det här året och är nöjda med det. Vi fortsätter att ta marknadsandelar, säger marknadsdirektör Sten Hellberg.

Beiersdorf medieinvesteringar görs i huvudsak i tv - hela 92 miljoner kronor brutto placerades i mediet i fjol, till största delen i TV4. Orklas reklamköp i tv ligger uppskattningsvis på runt 100 miljoner kronor netto om året. Även Orkla hade reagerat på kontaktkostnaderna, som de ansåg vara för höga.

- Vi har haft en del diskussioner om årsavtal med TV4, men bestämt oss för att jobba annorlunda och mer med satellitkanalerna i år. Det man kan säga är att kontaktkostnaderna i TV4 är väldigt höga sett i ett jämförande, nordiskt perspektiv, säger Orklas medieansvarige Nikolas Larsson till Dagens Media i slutet av mars.

Även Krister Ceder, vd på Orklas mediebyrå Media Support, anser att kontaktkostnaderna låg på en orimligt hög nivå.

- I första hand vill vi nå yngre människor, 20 till 30 år. Frågan är då om man ska betala 20 eller 10 öre per kontakt. Är TV4-kontakten värd så mycket mer?, sade han då.

Efter artikeln kröp dock TV4 till korset, och Orkla har nu återupptagit ett långsiktigt samarbete med kanalen - med förbättrade villkor.

- Nu har båda parter mötts i en överenskommelse som vi är nöjda med, säger Krister Ceder, vd på Orklas mediebyrå Media Support.

TV4 vill inte kommentera förlusten av enskilda avtal, men försäljningschef Jan Åkerlund slår ifrån sig kritiken om orimliga kontaktkostnader.

- Vi har ett premiumpris som vi tror på, så enkelt är det. Men om man ska tala om kontaktkostnader så är de klart mycket lägre hos oss än i print, säger han.

Jan Åkerlund hävdar också att TV4s nykundsrekrytering varit framgångsrik hittills i år.

- Vi tar nya kunder och ser positivt på hösten. Samarbeten med kunden där priset beror på reklamens effekt blir en allt viktigare intäktsform.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.