Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 skrotar marknadsavdelningen

Publicerad: 7 Juni 2002, 06:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

TV4 gör en genomgripande omorganisation och lägger ned marknadsavdelningen. Analysverksamheten flyttas över till försäljningsavdelningen samtidigt som marknadschefen Madelaine Hellqvist lämnar företaget.


-Vi måste fortsätta att sänka våra kostnader och vi måste skaffa oss en beredskap för att sända fler kanaler och vi måste förbereda oss för en mycket hårdare konkurrens, säger TV4s vd Jan Scherman till Dagens Media.

Enligt Scherman erbjöds Madelaine Hellqvist nya arbetsuppgifter inom TV4, men valde att tacka nej.

Exakt hur många som förlorar jobben är inte klart.

-Vi ska ha en förhandling på tisdag, säger TV4s försäljningsdirektör Michael Grimborg. Men på frågan om det blir färre tjänster är svaret ja.

Samtidigt utsåg TV4 Gunnar Gidefeldt till biträdande försäljningsdirektör igår.

Cirka 15-20 personer jobbar på den nuvarande marknadsavdelningen. Viktiga funktioner, som analys och estimering, flyttas över till försäljningsavdelningen.

Enligt Michael Grimborg är huvudmotivet till omorganisationen inte bara att spara pengar.

-Det är ett av skälen, men framförallt vill vi få ett starkare säljfokus, säger Michael Grimborg.

Den nuvarande enheten TV4 Vision splittras. Cecilia Beck-Friis blir chef för enhetens försäljning av cd och video vilken organisatoriskt flyttas till programavdelningen under programdirektören Eva Swartz. TV4 International flyttas över till inköp under nya inköpschefen Svante Stockselius medan sponsring läggs under försäljningsavdelningen.

Henrik Kindwall

henrikk@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.