Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 sänker reklampriserna

Publicerad: 26 November 2008, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Dagens Media kan berätta att TV4-Gruppen sänker reklampriserna nästa år. Därmed försvagas MTGs och Manfred Aronssons argument om att TV4 är en dyr lyxprodukt som bör undvikas i den stundande lågkonjunkturen.


Dagens Media berättade i våras att TV4 öppnade upp för mer reklam och sänkte priset utanför prime time med 15 procent per reklamkontakt.

- Vi reagerar på krav från marknaden. Samtidigt blir vi mer konkurrenskraftiga på det här sättet, sa Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen, till Dagens Media.

Nu står det klart att TV4 sänker priserna igen. Nästa år sänks priset i offprime (utanför bästa sändningstid) med 10 procent, samtidigt som priset i primetime sänks med 3 procent.

Dessutom börjar TV4 Sverige, TV4-Gruppens lokal-tv-bolag, sälja en ny, kraftigt rabatterad produkt.

- Vi skapar en ny regional produkt som är ett mellanting av den lokala produkten och riksprodukten. Den regionala produkten består av fem områden som annonsörer kan köpa. Där har vi en grundrabatt på 32 procent på bruttopriset, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på TV4.

Enligt uppgift till Dagens Media justerar TV4 priset bland annat som ett svar på MTGs hårda attacker på bolaget.

Konkurrenten MTG - som driver TV3, TV6, TV8 och ZTV - gick till angrepp på TV4-Gruppen i senaste numret av Dagens Media.

Läs mer om Manfred Aronssons attack på TV4-Gruppen i senaste numret av Dagens Medias papperstidning, nummer 20, 2008. Manfred Aronsson, vd på MTG Sverige, slog där fast att det är dumt att betala ett premiumpris i TV4 när köparna kan få samma effekt i MTGs och SBS (Kanal 5 och Kanal 9) kanaler till en betydligt lägre kostnad.

- Flytta pengar från TV4, behåll ditt kampanjtryck och din share of voice - men gör det till 25-30 procents lägre kostnad. Det är en onödig lyx att sitta och titta på din spot i Idol eller Stjärnor på is. Du behöver inte ligga där, sa Manfred Aronsson.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.