Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 sänker priset

Publicerad: 20 November 2001, 09:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

TV4 sänker genomsnittspriset på en reklamfilm med 2,1 procent. Detta efter en höst som inte svarat upp mot TV4s förväntningar.


- Efterfrågan i höst har inte varit så hög som vi hoppades och vi förväntar oss

att folk upplever att vi gör en liten sänkning och att det är positivt för oss,

säger TV4s strateg Carl Hemmingsson.

Medierådgivare är förstås nöjda över TV4s genomsnittssänkning.

- Det är absolut rätt av TV4 att sänka priserna. De höjde i början av året

priset i de block där efterfrågan var för stark. Nu får de krypa tillbaka och

jämna ut priserna för att få tillbaka annonsörerna, säger Fredrik Eklund,

tv-chef på Inserator.

TV4 möblerade för ett år sedan om i prislistan. Den nya prislistan utgår från

kärnmålgruppen 12 till 59 år som tittar flitigare under bästa sändningstid,

klockan 22 till 23.30. Samtidigt höjdes priset för ett reklaminslag i bästa

sändningstid medan det sänktes under resten av dygnet. Förändringen innebar

enligt TV4 ingen prishöjning. Tv-rådgivare hävdar dock att förändringen

medförde högre priser. Nu sänker TV4 alltså genomsnittspriset för ett

reklaminslag från 16 350 till 16 000 kronor.

Läs den kompletta listan över mediernas prisförändringar 2002 i Dagens Media

nummer 19 som kom idag (20 november).

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.