Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

TV4 sänder allt i mobilen

Publicerad: 31 Maj 2010, 06:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Med start vid fotbolls-VM börjar TV4 sända allt sitt tv-material i mobilen. "Det här är stort", säger Otto Sjöberg, vd på TV4 Expressen Mobilab.


Ämnen i artikeln:

Otto SjöbergTV4-gruppenTV4

Samtliga program i TV4, TV4 Plus, TV400 och TV4 Fakta kommer att kunna ses i mobilen samtidigt som de visas i tv-rutan. Det medderar TV4-Gruppen i dag.

Sändningarna görs i samarbete med operatörerna Telia, Tele2 och Tre. För att titta krävs en 3G-telefon och ett abonnemang som innehåller TV4:s mobil-tv. Abonnemanget kostar omkring 50 kronor, beroende på operatör.

– Anledningen att det här är stort är att det begränsade innehållsutbudet hittills har varit ett stort hinder för att marknaden för tv i mobilen ska sätta fart. Med den här tjänsten är TV4, så vitt jag vet, en av de första att erbjuda allt innehåll i mobilen, åtminstone i Europa, säger Otto Sjöberg, vd på TV4 Expressen Mobilab.

Det begränsade utbudet beror på svårigheter att få rättigheter till sändningarna, eftersom mobilen är ett eget rättighetsfönster. TV4 har nu rätt att sända allt samtidigt som det visas på tv, men bara en del kan även ses i efterhand på TV4 Play i mobilen.

– Jag är väldigt glad att kunna lansera detta i en månad som innehåller både fotbolls-VM och prinsessbröllop. Många VM-matcher sänds på dagtid, nu kan de som vill följa matcherna under sammanträdet, i ett behändigt format.

Innehållet blir identiskt med sändningarna i tv, inklusive reklampauser.

Annonsörerna behöver i nuläget inte betala något extra för att även synas i mobilen. Istället kommer intäkterna från abonnemangskostnaderna, som delas med operatörerna.

– Vi bjuder på den ökade räckvidden inledningsvis, säger Otto Sjöberg.

Men det är en tillfällig generositet.

– Om man tittar bakom krönet tror jag inte att det blir konstigare än att mobiltittarna ingår när man köper räckvidd. Så småningom kommer det nog dessutom att utvecklas nya annonsformat, utifrån hur tittarna använder den nya plattformen, säger Otto Sjöberg.

Vad är förhoppningarna på sändningarna?

– Vi tror att det kommer att driva en beteendeförändring och sätta fart på marknaden för tv-tittande i mobilen.

De mobila sändningarna startar i samband med fotbolls-VM den 11 juni.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Otto SjöbergTV4-gruppenTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev