Gå direkt till textinnehållet

TV4:s sportankare lämnar för eget bolag

Andreas Odén.

Andreas Odén har presenterat TV4-Sportens nyhetssändningar till och från under två decennier. Nu lämnar han kanalen för det egna produktionsbolaget Starbay.

Andreas Odén gjorde sin första sejour som reporter på TV4 Sporten redan 1994. 2006 lämnade han för att driva produktionsbolaget Loop, och kom tillbaka till TV4 år 2014 som exekutiv producent på Sporten med ansvar för kanalens fotbollssändningar.

De senaste två åren har han jobbat som Sportens nyhetsankare igen.

Nu lämnar Andreas Odén TV4 för att börja jobba heltid med det egna produktionsbolaget Starbay. Han har redan smygstartat jobbet med Starbay under året, och blivit utlånad för att producera "Sverige Springer" för Sjuan, Sportkanalen och TV4 Play.

– Att lämna TV4 känns naturligtvis lite dubbelt – det är spännande att gå vidare, men det är ett väldigt skönt gäng på fyran, i synnerhet på sporten, säger han till Dagens Media.

Hur känns det att börja jobba heltid med Starbay?

– Det känns superspännande. Det var ett antal år sedan jag senast drev produktionsbolag och marknaden har ju vridits om och förändrats en hel del sedan dess. Det är en helt annan typ av produktioner vi har framför oss nu, vilket känns väldigt stimulerande. 

Vilka utmaningar innebär det?

– Omställningen till det digitala innebär att det idag är fullt möjligt att göra produktioner för någon av de stora kanalernas play-tjänster eller till sociala medier som ett fullgott alternativ till linjär-tv, vilket gör att marknaden öppnar upp sig och blir oändligt mycket större. Samtidigt är det svårare att sticka ut i bruset som blir allt större. Men med spetsigt innehåll riktat till rätt målgrupp kan det bli ännu mer effektivt än att spreja linjärt. 

Produktionsbolagsbranschen är inte helt lätt och vi har sett en del konkurser under de senaste åren. Vad ska ni göra för att inte hamna där?

– Det klart det är en tuff värld, och vi måste tänka lite smartare och lite annorlunda. Vi har exempelvis jobbat en del med branded content på ett framgångsrikt sätt, och det gäller att ha material som fungerar skalbart både linjärt, digitalt och socialt och på så vis effektivt lyckas nå ut brett.   

Vad kommer du ta med dig från åren hos TV4?

– Framför allt vikten av en positiv laganda. Ju större produktion, desto viktigare blir det att varje del av teamet funkar. Det tycker jag att TV4 och sporten har varit väldigt duktiga på genom åren. Jag har fått vara en bricka i spelet som både programledare, producent och som arbetsledare som exekutiv producent, och oavsett roll har jag lärt mig att skapar man inte rätt förutsättningar för personalen så blir det inte ett bra resultat. Personalen måste komma först. 

Andreas Odén gör sin sista sändning för TV4 Sporten 5 januari.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-05 11.53Uppdaterad 2018-12-05 11.56

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: