TV4:s Magnus Törnblom till Klarna

UPPDATERAD. Magnus Törnblom lämnar TV4 efter 18 år – går istället in i rollen som presschef på Klarna. "Dags att testa vingarna i en annan bransch", säger han till Dagens Media.

TV4:s press- och kommunikationschef Magnus Törnblom har valt att lämna tv-huset efter 18 år för att istället inta en roll som presschef på Klarna. 

Tjänsten som presschef är en nyinrättad roll på Klarna och ett sätt för företaget att bygga långsiktigt förtroende. 

Hur känns det att gå över till Klarna efter så många år på TV4?

– Det känns väldigt mycket. Det är känslosamt att lämna ett företag och kollegor som man varit med så länge. Jag har haft en fantastiskt tid på TV4. Men 18 år är en lång tid och när möjligheten dök upp på Klarna så kändes det otroligt spännande, kul och rätt i tiden att ta sig an det uppdraget, säger Magnus Törnblom till Dagens Media. 

Vad var det som fick dig att ta klivet?

– Framför allt känns det som ett spännande företag och spännande att få gå in i en roll som inte funnits tidigare. Klarna satsar på sitt kommunikationsteam och kommunikationsarbetet och uppnår lysande resultat. Det är ett intressant och snabbt växande bolag. Att få vara med på den resan med den ambitionen man har både i Sverige, Norden och internationellt känns väldigt kul. När man varit så länge på ett företag som jag har är det dags att testa vingarna i en annan bransch. 

Vad tar du med dig för erfarenheter till Klarna?

– Man samlar på sig mycket erfarenhet under så många år, men i grund och botten handlar press och kommunikation om samma saker – oavsett var man arbetar någonstans. Att jobba med press och kommunikation på TV4 innebär att man får en hög toleransnivå. Det är mycket arbete och många gånger komplicerade frågor, säger han och fortsätter:

– Jag tycker att det är viktigt med ärlighet, ödmjukhet och transparens och den typen av frågor som bygger förtroende är något som jag vet att Klarna vill bli ännu bättre på, liksom att vara mer tillgängliga. 

Vad ser du för utmaningar med ditt nya uppdrag?

– Det får jag nästan återkomma kring när jag har börjat. Nu ska jag först sikta på att avsluta ett par månader till på TV4. 

Klarna har sedan tidigare rekryterat från Bonnier Broadcastings kommunikationsavdelning då Johan Gustavsson, tidigare Bonnier Broadcastings kommunikationschef corporate – anslöt till Klarna den första september. 

– Vi har jobbat tillsammans tidigare och går väldigt bra ihop. Vi har en likartad syn på kommunikation, det är ett jätteplus att Johan arbetar på Klarna, så det är klart att det har varit en bidragen orsak. 

Vad har varit tuffast under din på TV4?

– De senaste ett till två åren har varit otroligt intensiva med en stor digital transformation, organisationsförändring via hantering av #metoo där vi verkligen stod i strålkastarljuset, till affären med Telia och frågan om transparens och effekt i mediebranschen, säger Magnus Törnblom och fortsätter:

– Alla dessa frågor har varit väldigt på tapeten under de senaste två åren och det har varit otroligt intressant och givande att arbeta med dem i den rollen som jag har haft. Det känns verkligen som vi har varit ganska så lyckosamma i hanteringen av de frågorna även om det är bättre att andra bedömer det. 

Vad har varit roligast?

– Att få jobba med så otroligt mycket olika saker, både i det stora och det lilla, kortsiktigt och långsiktigt. Det är fantastiskt att jobba på ett företag som engagerar så stor del av den svenska befolkningen tillsammans med kollegor som också brinner för det här. Det är en ynnest att få göra det och samtidigt få utvecklas. När jag började bestod TV4 i princip av en tv-kanal och en nystartad webb, utvecklingen har varit enorm och det har varit fantastiskt att få vara med på den resan.  

Magnus Törnblom tillträder den nya tjänsten i januari. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-09 08.41Uppdaterad 2018-11-12 08.35

Ämnen i artikeln: