Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 pressar på för sänkta sändningsavgifter

Publicerad: 26 Oktober 2001, 10:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

TV4 sätter press på kulturdepartementet för att få kunna förhandla om sina sändningsvillkor. I onsdags besökte en tung delegation från TV4 departementet och överlämnade en skrivelse som ska sätta press på två pågående utredningar.


Utredningarna är:

* Radio och tv-verkets utredning om ändrade regler för rörliga delen (baseras

på reklamintäkter) av sändningsavgifter för digitala sändningar.

* En planerad utredning som efter kulturdepartementets direktiv ska se över

sändningsavgifterna (koncessionsavgifterna).

TV4s tunga delegation bestod av vd Thorbjörn Larsson, informationschef Eva

Franchell, programchef Jan Scherman, ekonomichef Erik Haegerstrand och jurist

Rickard Wallentin.

De mötte en delegation på kulturdepartementet bestående av bland andra

kanslirådet Lars Marén och Kerstin Persdotter samt departementsrådet Kerstin

Persdotter, för övrigt nyhetschef på TV4, 1992 till 1996.

TV4 överlämnade en skrivelse där kanalen anser att:

* fördelarna av att kunna sända i marknätet har eroderats.

* konkurrenter som Kanal 5 och TV3 får alltmer liknande förutsättningar att

sända utan att behöva betala de sändningsavgifter TV4 betalar för att få sända

i marknätet.

* digitaliseringen innebär att TV4 tappar ännu fler distributionsfördelar.

* TV4 till skillnad från konkurrenterna får betala en sändningsavgift

baserad på annonsförsäljningen i det digitala marknätet.

* TV4 sedan 1995 har minskat sina andelar av tv-annonsmarknaden med 7

procentenheter, vilket år 2000 motsvar 280 miljoner kronor. Detta på grund av

att Kanal 5 och TV3 har ökat sin penetration.

Kort sagt, TV4 anser att kanalen sitter i en betydligt mindre privilegierad

sits än vid sändningsstarten i marknätet mars 1992 och vill därför sätta press

på utredningarna för att få minskade avgifter.

- Vi anser att koncessionsavgiften är för hög. Och tar vi initiativ i det

digitala marknätet beskattas våra intäkter som om de vore intäkter via det

analoga marknätet, säger Thorbjörn Larsson, vd för TV4.

Han fortsätter:

- Vi är ingen monopolist längre. Men vi beskattas fortfarande som om vi vore

en. Vi sitter fast i en gammal uppfattning om hur mediestrukturen såg ut.

Vad hoppas ni åstadkomma?

- Vi vill att utredaren jobbar på snabbt så att TV4 får besked som leder till

att vi kan satsa på det digitala marknätet som vi vill utan att straffbeskattas.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.