Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 Öresund ökade resandet över bron

Publicerad: 25 Juni 2002, 10:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Öresundsbrokonsortiets vårkampanj med klippkort för att få fart på brotrafiken på helgerna var framgångsrik. Brotrafiken har ökat 19 procent till och med maj. Nu förlänger konsortiet kampanjen.


- Trafiken har ökat de fem första månaderna i år men vi ser också en ändring i resmönstret. Tidigare hade vi en övervikt svenskar som åkte till Danmark. Nu har vi en större dansk trafik mot Sverige, större än den åt andra hållet, på helger och minisemestrar som påsk, säger Jacob Vestergaard, marknadsdirektör på Öresundsbrokonsortiet.

Vårens kampanj gjorde reklam för två olika varianter av klippkort. Målgrupp var familjer, eller andra över 30 år, med bil. I Sverige gick kampanjen i regional dagspress, kvälls- och morgonpress, TV4 Öresund samt regionala radiostationer. I Danmark nöjde sig Öresundsbrokonsortiet med utomhusskyltar i regionen.

Konsortiet har tillfrågat resenärer var de sett reklamen och det som står ut mest är tv.

- Undersökningen visade att tv fungerade väldigt bra. Utomhus gick också bra, även svenskarna har upptäckt utomhusskyltarna i Danmark. Press har fungerat nästan lika bra som tv, säger Jacob Vestergaard.

En viktig erfarenhet är att inte göra reklam enbart för klippkorten.

- Det som skapar reslusten är upplevelser på andra sidan bron. Därför ska vi i fortsättningen av kampanjen ge inspiration i samarbete med samarbetspartners från shopping, kultur och evenemang i Danmark och Sverige. Vi har exempelvis haft butiker i Malmö som annonserar i danska tidningar tillsammans med oss.

Kampanjen får en fortsättning från juni till och med augusti med en något justerad mediemix.

- Vi har lite mindre print och lite mer tv i Sverige. Vi fokuserar mer på upplevelse och det är tv bättre på att förmedla än print. I samarbete med partners kör vi konkreta erbjudanden i print men i mindre omfattning än tidigare.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.