Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Nyheter

TV4 om Facebook: "Saknar transparens"

Publicerad: 29 September 2016, 08:43
Uppdaterad: 29 September 2016, 08:50

TV4:s operativa chef för reklam-tv, Mathias Berg, kritiserar i ett blogginlägg Facebooks uppblåsta siffror. "Facebook kommer uppenbarligen från en annan värld", skriver han.


Ämnen i artikeln:

FacebookTV4

Med anledningen av Wall Street Journals avslöjande att Facebook under två års tid kryddat sina videosiffror kritiserar TV4:s operativa chef för reklam-tv, Mathias Berg, Facebooks brist på transparens i ett blogginlägg.

I inlägget skriver Mathias Berg att han från Facebooks sida saknar svar på de överdrivna siffrorna.

"I Sverige har jag dock fortfarande inte sett hur Facebooks representanter – som vanligtvis är pigga på utspel om Facebooks förträfflighet och andra aktörers tillkortakommanden – fått några frågor eller givit några svar om den här skandalen."

Han frågar sig även vilka andra siffror från Facebookdet finns anledning att misstro. Vidare skriver Mathias Berg att ett stort problem är att siffror från exempelvis inte granskas av en oberoende part och att MMS är en självklar lösning på problematiken.

"Alla våra annonsörer får inte bara ta full del av de siffror som vi tillgängliggör genom MMS, utan de får fullständig insyn i hur de är mätta. Facebook kommer uppenbarligen från en annan värld. Om den världen finns en hel del att säga och tänka, men jag nöjer mig här med att konstatera att vad gäller tillförlitlighet och transparens så är den väldigt, väldigt annorlunda."

Dagens Media har sökt Facebook för en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev