Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 ökar mindre än marknaden

Publicerad: 28 Oktober 1999, 09:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

TV4s reklamintäkter ligger fortfarande efter den totala reklammarknadens utveckling. Det visar företagets delårsrapport som kom idag.


I sin delårsrapport uppskattar TV4 sina marknadsandelar av TV-reklamen till

61,9 procent, lokal-TV inräknat. Samma period föregående år uppskattades den

siffran till 64 procent.

TV4-koncernens reklamintäkter ökade med 2,8 procent till 1 356,6 miljoner

kronor. TV-reklammarknaden beräknas ha ökat med tio procent under årets första

kvartal, tre procent under årets andra och under årets tredje kvartal beräknas

reklammarknadens ökning ha varit något högre än under andra kvartalet.

Trots att TV4s reklamintäkter inte hängt med marknadens utveckling förbättrar

koncernen sitt finansnetto med 22 miljoner kronor jämfört med samma period

förra året. Resultatet för TV4-koncernen under årets första nio månader blev

efter finansnetto 50 miljoner kronor på en omsättning på 1 446 miljoner kronor.

Kanalen TV4 ökar sitt resultat efter finansnetto med 2 miljoner kronor till 113

miljoner kronor, medan lokal-TV ökar sitt förlust efter finansnetto med tre

miljoner till 61 miljoner kronor. Text-TV ligger kvar på sju miljoner kronor i

reslutat efter finansnetto, medan TV4.se hamnar på minus nio miljoner kronor,

en miljon sämre än samma delårsrapport 1998.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.