Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 och TV3 tappade mark när tv slog tittarrekord 2006

Publicerad: 2 Januari 2007, 13:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

TV4 och TV3 behöll tittarna, men tappade tittarandelar när tv-tittandet slog rekord under 2006. Vinnare blev nischkanalerna.


Det totala tv-tittande ökade med 5,5 procent till 154 minuter i snitt per dag, enligt en undersökning som Mediavision har gjort för Dagens Media.

- Det mesta av ökningen kan tillskrivas de stora idrottsevenemangen. Vi hade både fotbolls-VM och OS under 2006 som drev upp den totala tittartiden, säger Marie Nilsson, vd för Mediavision.

Framförallt SVT2 tycks ha gynnats av det ymniga sportåret. Kanalen ökade sitt tittande med 5 procent till 22 minuter jämfört med 2005.

TV4 och SVT1 delar första platsen som landets största tv-kanaler vad gäller tittandet i antal minuter. Men TV4 är störst när det gäller andel av det totala tittandet. TV3 och TV4 står still vad gäller tittande, men tappar andelar av det totala tittandet.

- Jag skulle tro att TV3 och TV4 är rätt nöjda med utvecklingen ändå. Deras småsyskon (till exempel TV6 och TV400) har ökat. Deras försvar av andelar har trots allt varit ganska framgångsrikt.

Kanal 5 ökar mest av det fem största tv-kanalerna (big five). Kanalen ökade med 7,7 procent till 14 minuter och skuggar därmed TV3. Men mest av alla rycker nischkanalerna fram. Tittandet på nischkanalerna ökade med 33 procent under 2006.

- Det är en effekt av digitaliseringen. allt fler får tillgång till allt fler kanaler. Tittarna har börjat botanisera i urvalet och hittat nya saker de gillar.

MTGs kanal TV6 rycker fram mest av alla nischkanaler och ökar med 48 procent jämfört med föregående år.

- Fortsätter TV6 att öka på det här viset kan det finnas anledning att prata om big six i stället för big five.

Så vad händer år 2007?

- Vårt stalltips är tittartiden på traditionell tv stabiliseras, till och med viss risk för en minskning med tanke på det avsevärt magrare sportåret. Men den riktigt stora utmaningen är att börja titta på sammanlagt tittande för medieaktörer som SVT, TV4 och MTG. En knäckfråga är till exempel hur de ska tillgodoräkna sig sin webb-tv-publik och så småningom även mobil-tv-tittandet.

Tittartid i snitt per dygn, minuter (procentuell utveckling från 2005)

Nisch-tv (alla utom big 5) 36 (33)SVT1 34 (-5,6)TV4 34 (0)SVT2 22 (4,8)TV3 15 (0)Kanal 5 14 (7,7)TV6 4,9 (48)TV4 Plus 3,8 (46)Totalt 154 (5,5)

Andelar av det totala tittandet (procentuell utveckling från 2005)

TV4 22,2 (-4,3)SVT1 21,8 (-10)SVT2 14,5 (0,7)TV3 9,4 (-9,6)Kanal 5 8,8 (-3,3)Övrig tv 23,2 (26)

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.