Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TV4 och Telia i programsamarbete

Publicerad: 14 maj 2002, 07:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

TV4 och Telia inleder ett samarbete kring ett tv-program, distribution och bolagens webbsajter. Tv-programmet, Position X, blir daglig underhållning med start på sensommaren och sajtsamarbetet ska skapa Sveriges största mediesajter.


Samarbetet kan tolkas som en avsiktsförklaring där bolagen vill samarbeta i större skala och hitta synergier utifrån att TV4 är starka på innehåll och Telia har tekniskt kunnande och distributionskanaler. Men TV4s vd Jan Scherman pekar framförallt på tre punkter där samarbetet börjar redan nu.

Först och främst handlar det om tv-programmet Position X, en modern version av "På rymmen".

- Telefonkioskens tid är förbi. I programmet sker postioneringen via sms, säger Jan Scherman.

Vilken blir Telias roll?

- De blir huvudsponsorer.

Position X blir ett underhållningsprogram där deltagarna jagas genom Sverige och kan följas med hjälp av mobil postionering. Tittarna ska kunna följa handlingen via tv och internet och programmet börjar sändas i augusti. Position X produceras av Strix och programmet ska ledas av Martin Timell.

Den andra punkt Jan Scherman pekar på är distribution.

- Det är ett stort genombrott för oss att teckna en avsiktsförklaring med Telia som via Com hem har tillgång till cirka 1,5 miljoner hushåll, både analogt och digitalt.

Samarbetet ska ses mot bakgrund av TV4s missnöje med det digitala marknätet.

- Marknätet håller inte vad det lovar. Dessutom beskattas vi så att vi förhåller oss passiva. Därför vill vi göra oss oberoende av det digitala marknätet, säger Jan Scherman.

Telias kabel-tv-bolag Com hem ska distribuera både TV4s befintliga kanaler och kommande digitala tv-kanaler; sportkanalen, spelkanalen och nyhetskanalen.

Dessutom har tv-kanalen och Telia e-bolaget som mål att bilda Sveriges största mediesajter genom ett samarbete mellan tv4.se och comhem.se.

- Vi har 1,5 miljoner besökare och Com hem har 800.000. Vi är duktiga på innehåll och de är duktiga på distribution. Våra samarbeten ska göra oss båda till ledande mediesajter, säger Jan Scherman.

Finns några planer på att slå ihop sajterna?

- Det får framtiden utvisa.

Utöver program-, distributions- och sajtsamarbetena ska TV4 och Telia samarbeta kring utvecklingen av interaktiv tv-annonsering.

- Det är extremt viktigt att hitta nya uttryck för reklam på en stagnerande marknad. Digital-tv riskerar att bli schlageromröstningar och vi vill att digtal-tv ska bli ett medium både för både reklam och program, säger Jan Scherman.

TV4s samarbete med Telia handlar i första hand om bolaget Telia Internet Services, där Com hem och E-bolaget ingår.

Ingen av parterna vill berätta hur mycket pengar som läggs i samarbetet.

Klas Granström

klas@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev