Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TV4 Nyheterna fälls - en persons uttalande användes i fel fråga

Publicerad: 3 september 2007, 07:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

TV4s Nyheterna fälls för osaklighet av GRN, Granskningsnämnden. Nyhetsprogrammet använde en butiksanställds uttalande i ett inslag som handlande om något helt annat än vad personen kommenterade.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


En butiksanställd intervjuades om sin lön i förhållande till lönen för kedjans högste chef.

- Fina pengar till honom. Han kanske ska dela med sig lite i stället, sa den butiksanställde i inslaget, som sändes den 26 mars i år.

Två dagar senare sände TV4 Nyheterna ett inslag om förmögenhetsskatt. Samma uttalande visades, men här i en jämförelse mellan den butiksanställdes lön och den skatteminskning som en direktör i Svenskt Näringsliv skulle få om förmögenhetsskatten slopades.

GRN beslutade enhälligt att TV4 har brustit i kravet på saklighet.

GRN har även beslutat att inte ompröva nämndens tidigare fällning av TV4 Nyheternas inslag där en moderat kommunpolitiker anklagades för att - i sin tidigare roll som styrelseledamot i Kris - ha beviljat sig själv pengar till tandvård från föreningens kassa.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev