Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 knappar in på Aftonbladet

Publicerad: 12 November 2001, 11:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

TV4.se tar in på Aftonbladet.se vad gäller unika besökare i oktober. Sämre går det för DI.se och IDG.se som tappar placeringar på mediernas topp tio-lista från Jupiter MMXI.


Även Nielsens/Netratings siffror visar att TV4.se ökar. Där har kanalens sajt

till och med gått om kvällstidningen, och distanserar aftonbladet.se med 16.000

till totalt 993.000 unika besökare under oktober.

Aftonbladet känner sig dock inte hotade.

- Det är odramatiskt. Nielsen/Netratings mäter inte hela surfandet. Vi förlitar

oss på Relevant Knowledge som ger en mer objektiv bild av surfandet. Båda

metoderna har visserligen kritiserats men Jupiter MMXI försöker i alla fall

mäta allt surfande, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare

för aftonbladet.se.

Jupiter MMXIs panel består av totalt cirka 3000 personer varav mellan 500 och

600 mäts på arbetsplatserna. Nielsens panel är uppbyggd av cirka 5000 personer,

varav alla mäts i hemmet.

I Jupiter MMXIs siffror ökar TV4.se sitt antal besökare med hela 231 procent

jämfört med oktober 2000, medan Aftonbladet ökade med 32 procent. Gapet mellan

de båda sajterna ligger på 425.000 besökare till Aftonbladets fördel, vilket är

en betydande minskning jämfört med september då skillnaden var 664.000 besökare.

Bland övriga medier tappar IDG och DI publik, minus 12 respektive minus 10

procent. Förra månaden klättrade Ekonomi24 upp på topptiolistan, men knuffades

i oktober ut av G-P.

På listan över de allra största sajterna och portalerna, är det små

förändringar jämfört med föregående månad. MSN.se behåller tätpositionen och

Passagens lyckas inte revanschera sig för förra månadens ras från andra ner

till fjärde plats. Nytt är att TV4.se lyckades slå sig in på listan över de

allra största sajterna. TV-kanalen lyckas alltså överföra tittarframgångar med

framförallt dokusåpan Farmen till internet.

Mediernas topp tio, oktober 2001

1(1) Aftonbladet.se 1.619 (32)

2(6) TV4.se 1.194 (231)

3(2) DN.se 833 (23)

4(4) SVT.se 670 (47)

5(3) Expressen.se 641 (27)

6(9) SVD.se 350 (79)

7(5) IDG.se 321 (-12)

8(7) DI.se 299 (-9,7)

9(8) SR.se 259 (26)

10(-) GP.se 183

Samtliga topp tio, oktober 2001

1(4) MSN.se 2.244 (70)

2(1) Microsoft.com 2.191 (6,4)

3(6) Aftonbladet.se 1.619 (32)

4(2) Passagen.se 1.613 (-12)

5(3) Hotmail.com 1.533 (15)

6(5) Telia.com 1.316 (0,5)

7(10) Spray.se 1.210 (12)

8(-) TV4.se 1.194 (-)

9(-) Foreningssparbanken.se 1.178 (-)

10(-) Yahoo.com 1.099 (-)

placering (placering 2001) antal besökare i tusental (procentuell utveckling

jämfört med samma period 2000)

Källa: Jupiter MMXI

Rolf van den Brink

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.