Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4, Kanal 5 och TV3 höll uppe försäljningen under 2007

Publicerad: 28 Februari 2008, 08:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Trots en allt tuffare konkurrens från nischkanalerna, samt en betydligt svagare marknadstillväxt än förväntat, lyckades TV4s huvudkanal, TV3 och Kanal 5 hålla uppe försäljningen under 2007. TV4s huvudkanal backar med en procentenhet i tittartidsandel men redovisar ändå en ökad omsättning på 2-3 procent.


Kategorin övrig-tv - som rymmer samtliga kanaler utom de fem största - ökade sin genomsnittliga tittartidsandel från 23 procent under 2006 till 30 procent under 2007, enligt MMS.

Under samma period backar TV4-kanalen från 22,2 till 21,2 procent. Trots andelsförlusten - samt det faktum att 2006 till skillnad från 2007 rymde ett reklamintensivt fotbolls-VM i TV4 - ökade kanalens försäljning med 2-3 procent under 2007, till närmare 2.200 (2.129) miljoner kronor.

Stora programinvesteringar i kombination med den allt tuffare konkurrensen medförde ändå att TV4-kanalens resultat backade 2007 i förhållande till 2006. Hur mycket vill TV4-Gruppen inte uppge.

Kanal 5 har länge varit en vinstmaskin, med kraftiga marginaler. 2006 sprängde Kanal 5 för första gången miljardvallen med 1.033 miljoner kronor i omsättning. Rörelseresultat uppgick till 397 miljoner kronor.

Kanal 5s vd Jonas Sjögren, som sedan ifjol rapporterar till den tyska mediejätten Prosieben Sat 1, får inte avslöja några siffror för 2007. Men klart är att Kanal 5 och den ett år gamla systerkanalen Kanal 9 totalt sett ökade omsättningen, främst tack vare Kanal 9s tillväxt och större intäkter inom andra områden än den traditionella reklamförsäljningen.

- Vi ser en fortsätt tillväxt vad gäller övriga intäkter. Den intäktsposten växer i högre grad än vad annonsdelen gör, säger Jonas Sjögren.

Kanal 5s resultat 2007 ligger, enligt Jonas Sjögren, "i linje med" 2006 års knappa 400 miljoner kronor. Att Kanal 5 inte ökar beror på kraftiga investeringar i Kanal 9.

- Eftersom omsättningen går upp kanske marginalen minskar något. Totalt sett gör vi ändå ett jättebra rörelseresultat och en jättebra marginal.

Jonas Sjögren räknar med att öka de två kanalernas gemensamma räckvidd och tittartidsandel ytterligare i år.

- Givet det ska vi kunna öka vår marknadsandel under 2008, säger han.

Intäkterna för MTGs fri-tv-kanaler i Skandinavien ökade starkt det sista kvartalet 2007, till 969 (852) miljoner kronor. Totalt sett ökade MTGs fri-tv-del i från 3.038 miljoner kronor 2006 till 3.173 miljoner 2007, trots en svag inledning på året.

Enligt en analytiker som Dagens Media har talat med står TV3 och TV6 för cirka 50-55 procent av MTGs fri-tv-försäljning i Skandinavien. TV3 och TV6 ska ha ökat försäljningen under 2007, tack vare en stark avslutning på året.

- Jag känner mig jättenöjd. Det känns som om vi har återtagit marknadens förtroende, säger MTGs försäljningschef Joachim Nordlind, som inte får uppge några försäljningssiffror för TV3 och TV6.

Tittartidsandelen för MTGs svenska huvudkanal TV3 backade från 9,4 till 9,3 procent under 2007, medan systerkanalen TV6 växte kraftigt till 4,5 (3,2) procent.

- Vi hade en väldigt framgångsrik höst tittarmässigt. I princip alla egenproduktioner, förutom Allt för byn, fungerade. Och paketeringen med TV3 och TV6 har varit framgångsrik för kundernas räckviddsprestanda i kampanjerna. Det tog ett tag att få marknaden att se kraften i erbjudandet, säger Joachim Nordlind.

TV4-Gruppens totala intäkter ökar till 3.144 (2.963) miljoner kronor 2007, varav reklamintäkterna stod för 2.574 (2.504) miljoner. TV4-kanalernas andel av den totala reklam-tv-marknaden uppgick till cirka 55 procent under året.

TV4-Gruppens resultat efter finansnetto ökade med 59 procent, till 628 miljoner kronor. Men om man räknar bort koncessionsavgiften, som uppgick till 145 (395) miljoner kronor 2007, backar TV4 Gruppens resultat från 781 miljoner kronor 2006 till 758 miljoner kronor ifjol.

Den sänkta koncessionsavgiften har länge bekymrat TV4s konkurrenter. Det finns en rädsla för att TV4-Gruppen ska använda vinsttillskottet till att dammsuga marknaden på dyrbara rättigheter.

- Om de använder vinsten till att bara köpa, köpa, köpa så är det inte bra för marknaden, men om vinsten levereras till Bonnier är det en annan sak. TV4 har tidigare haft en vinstmarginal som jag inte hade varit nöjd med som ägare, säger Kanal 5s vd Jonas Sjögren.

Enligt IRM uppgick investeringarna i tv 2007 till 4,7 miljarder kronor, vilket är en ökning med 3,3 procent jämfört med 2006. Prognosen inför 2007 var att tv skulle öka med 6 procent.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.