Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 fälld för reklam mellan nyheter och väder

Publicerad: 17 Maj 2001, 05:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

50.000 kronor kostade det för TV4 att sända reklam mellan nyheterna och väderrapporten på Nyhetsmorgon. Det var inte första gången Granskningsnämnden fick gripa in mot den här typen av reklamsändningar.


Sändningen innehöll såväl rikssändning som lokal sändning (TV4 Stockholm). I

sändningen låg två annonsblock placerade mellan de lokala nyheterna och den

lokala väderrapporten. Väderrapporten bestod av väderkartor med en speakerröst

som talade till. Speakern var samma person som just hade presenterat de lokala

nyheterna. Vädersändningen varade inte mer än 35 sekunder.

Granskningsnämndens invändning är att väderrapporten inte är ett eget program.

Därmed har reklamen inte sänts mellan två program så som lagen föreskriver.

Granskningsnämnden skriver också i sitt beslut att de "tidigare vid ett

flertal tillfällen prövat om lokala vädersändningar utgör särskilda program".

Och att regeringsrätten genom dom har fastslagit att "vädersändningar av nu

ifrågavarande typ inte uppfyller kriterierna för att kunna karakteriseras som

särskilda program utan fårbetraktas som korta inslag i andra program."

Granskningsnämnden, som var enhällig i sitt beslut, ansöker nu hos Länsrätten

om att TV4 ska betala 50.000 kronor i böter.

Sofia Wadensjö Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.