Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4-facket tar strid mot sponsrade inslag

Publicerad: 4 November 2008, 05:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Volvo Ocean Race är bara ett av flera exempel på hur TV4s aktualitetsavdelning jobbar med sponsorer. Kanalens fackklubb vill nu ha etiska riktlinjer. "Jag förstår inte vilka riktlinjer det är de vill ha", säger informationsdirektör Gunnar Gidefeldt.


TV4s sponsorsamarbete med Volvo i samband med Volvo Ocean Race är bara ett av många fall där sponsorpengar kommer in på TV4s aktualitetsavdelning. Ett annat exempel är programmet Många bäckar små, som visas varje söndag på Nyhetsmorgon. Programmet, som ska ge tittarna energitips i vardagen, är sponsrat av Vattenfall. Från Vattenfall kommer också programmets expert, Lars Ejeklint.

Många bäckar små är producerat av produktionsbolaget 2am Visual Productions, som också har producerat Middagstipset åt TV4. Grundare av bolaget är Nyhetsmorgons chef, Andreas Haglind och Tommy Toncic, producent på TV4-sporten. Andreas Haglind lämnade bolaget när han blev chef för Nyhetsmorgon.

- Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem. TV4 är en beställare av en produkt som vi levererar, säger Tommy Toncic.

Du är både anställd av TV4 och leverantör till dem. Kan inte det vara ett problem?

- Nej, jag ser ingen konflikt i det.

2am skriver på sin hemsida angående sitt erbjudande: "As the demands vary, so does our commitment. From supplying an editor or reporter to delivering a series of shows ready for broadcast".

Vilka reportar eller redaktörer från TV4 kan ni tillhandahålla?

- Vi har inga som vi tillhandahåller nu. Det är något som vi har haft genom åren.

Sara Stenman är ordförande för SJF-klubben på TV4. Hon delar den kritik mot TV4s ledning som Dagens Media skrev om i förra veckan.

- Vi är från fackklubbens sida oroade över att TV4 verkar tänja på gränserna för hur man finansierar verksamheten. Rågången mellan intäkterna och det arbete vi bedriver på aktualitetsavdelningen måste finnas, säger hon.

Hon säger att fackklubben för en diskussion med ledningen i frågan och att klubben skulle välkomna etiska riktlinjer för hur sponsringen ska hanteas i relation till programsidan.

Alla frågor till TV4-Gruppens vd Jan Scherman om konflikten hänvisas till informationsdirektören Gunnar Gidefeldt.

- Jag vet inte riktigt vilka etiska riktlinjer de är ute efter. De här frågorna regleras av Sveriges radio- och tv-lag och det rättar vi oss efter. Att vi skulle åsidosätta vår journalistiska integritet är helt uteslutet, säger han.

Men är det inte ett problem om era anställda ser det som ett problem?

- Vill du ha mer kompletterande frågor så är det i första hand Nyhetsmorgons chef Andreas Haglind du ska prata med. Det här är ingen ledningsfråga utan den sköts bättre ute på avdelningarna.

Enligt TV4s fackklubb så är sponsringen ett led i en långsiktig strategi för att göra TV4 mindre konjunkturkänslig. Ett beslut som har tagits just på ledningsnivå.

- Grundinställningen från TV4 är att vi försöker hitta fler intäktsvägar än den som enbart grundar sig på reklam. Sponsring är en men det finns flera andra men det innebär inte att vi ska backa på vår journalistiska integritet, säger Gunnar Gidefeldt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.