Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 attackerar SVT:s försäljning till barn

Publicerad: 9 juni 2009, 04:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

TV4-gruppens kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt anser att SVT tjänar pengar på försäljning till barn. Detta med hjälp av smygreklam i de egna programmen.


Inför, och i kölvattnet av, offentliggörandet av Public service-propositionen har debatten om hur SVT tjänar pengar vid sidan av licenspengarna fått nytt bränsle.

I propositionen, som lades fram i förra veckan, föreslås att SVT:s möjligheter till att sända sponsrade program ska inskränkas till 20 per år.

Bilder från SVT:s webbshop. Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på TV4-gruppen, riktar nu skarp kritik mot SVT:s försäljning av produkter med varumärken hämtade ur public service-bolagets programkatalog.

Gunnar Gidefeldt syftar på de omkring 45 produkter med Bolibompa-draken som finns till försäljning i SVT:s webbshop.

"För er som inte har barn, eller nyss varit barn; programmet Bolibompa riktar sig mot just barn. På SVT:s hemsida erbjuds dessa produkter till just, barn", skriver han i sin blogg.

Gunnar Gidefeldt skriver vidare att det inte är fult att tjäna pengar.

"Det är dock extremt tveksamt att SVT ska göra det på produkter direkt riktade mot barn, med varumärken endast byggda i SVT:s miljöer".

Han tycker att det rimmar illa med kulturministerns uttalanden om vikten av oberoende av reklam för programbolagens trovärdighet.

"För samtidigt gör man pengar på försäljning riktad mot barn, byggd på smygreklam mitt i de egna barnprogrammen", skriver Gunnar Gidefeldt.

SVT:s försäljingschef Susanna Balsvik har inte förståelse för kritiken.

- Jag förstår vad man menar och vad han försöker åsyfta, men det vi gör i rutan är så enormt skiljt från det vi gör utanför rutan. Produkterna syns inte i tv-rutan och inte heller på Bolibompa-sajten. Vi gör inte reklam mot barn, säger hon och fortsätter:

-Detta är något som vi gjort i 15 år och det är väldigt väl reglerat i sändningstillståndet hur och vad vi kan göra, säger Susanna Balsvik, försäljningschef på SVT.

Intäkter från försäljningen av dessa produkter redovisas tillsammans med dvd-filmer, försäljning av program på den internationella marknaden samt material från arkivet, samt uthyrning av studios och teknik. Under 2008 landade summan för detta sammantaget på 88 miljoner kronor.

-Merchandise är en ganska liten del av detta medan försäljningen av dvd-filmer får ses som någon slags kärnverksamhet.

Jag kan alltså inte få se hur mycket ni drog in på försäljning av Bolibompa-drakar?

- Nej. Det redovisas som en klumpsumma.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.