Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV3s Slussen töms på tittare

Publicerad: 8 April 2002, 14:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

TV3s pratprogram Slussen med programledarna Renée Nyberg och David Hellenius fortsätter att visa dåliga tittarsiffror på fredagskvällarna. Med nya varianter av Spårlöst försvunnen försöker nu TV3 ta tillbaka helgtittare.


När TV3 meddelade att Slussen skulle flyttas från torsdag kväll till fredag kväll, pratade chefen Göran af Klercker om en satsning. Men flytten har inneburit att programmet har förlorat nästan alla sina tittare. Förra fredagen sågs programmet av 35.000 tittare, i fredags hade tittarskaran ökat till 60.000, vilket kan jämföras med Kanal 5s repris av Brottsvåg som drog 80.000 tittare och TV4s Sikta mot stjärnorna som drog 685.000. Senare under kvällen visade TV3 James Bonds Octopussy, som 400.000 personer valde att titta på, enligt MMS.

TV3s tillförordnade programchef Calle Jansson säger sig vara förvånad över Slussens låga tittarsiffror.

- Programmet fungerar. Det är tittandet som inte fungerar. Tyvärr är inte slotten (fredag 20.00) upparbetad för TV3. Men vi tror fortfarande att det finns tittare där.

De låga tittarsiffrorna får inte TV3 att ändra sina planer att sända de två återstående avsnitten av Slussen. TV3 försöker få fart på helgtittandet genom att väcka liv i Spårlöst försvunnen, som inte har visats under våren. Med premiär söndagen 12 maj ska TV3 sända tre uppföljningsprogram av Spårlöst försvunnen, ett program där försvunna anhöriga letades upp. Tittarna utlovas spännande program.

- Vi följer upp tre fall i varje program. Vi vill erbjuda tittarna ett fantastiskt material, säger Calle Jansson.

Också de nya programmen får Birgitte Söndergaard som programledare.

(Kommentar: uppgiften om programledare för de nya programmen av Spårlöst försvunnen, är ändrad, sedan första publiceringen.)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.