Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV3 vill erövra TV4:s finansannonsörer

Publicerad: 8 September 1999, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

I en riktad kampanj försöker TV3 få banker och försäkringsbolag att flytta sina medieinvesteringar från TV4 till satellit-TV.


- Långsiktigt ska banker och försäkringsbolag lägga 60 procent av TV-kassan i

satellit-TV, säger Jonas Lundqvist chef för Marknad & Analys på TV3.

TV3:s kampanj ska ses i ljuset av den kamp om pensionsspararna som pågår just

nu. Kampanjerna löper främst i dagspress och TV4. Det vill TV3 ändra på.

- Vi tror att annonsörerna kan jobba effektivare om de segmenterar sin marknad

och inte har hela Sverige som sin målgrupp. Som vi ser det finns det en stor

osundhet i att lägga stora delar av budgeten i TV4. Man måste komplettera med

satellit-TV.

Är Satellituniversums unga TV-tittare verkligen intresserade av pensionsinfo?

- Ja, det visar Sifos siffror.

Är det inte så att TV4:s annonsmiljö passar bättre för seriösa ekonomiska

budskap än TV3: s nöjesinriktade profil?

- Det finns ju olika spartyper. Man måste ju inte ha kritstrecksrandig kostym

bara för att man vill spara till sin pension.

TV3 överväger också att genomföra liknande kampanjer för andra branscher.

- Branscher som energi, bil, kläder och möbler, bedömer vi ha goda

tillväxtmöjligheter för satellit-TV.

Kampanjen riktad till finansmarknaden genomförs i fyra steg:

1. En specialversion av Finanstidningen i 50 ex riktad direkt till

marknadschefer på banker och försäkringsbolag har skickats ut. Denna

direktutskickade Finanstidning innehåller helsidesannonser som direkt talar

till marknadscheferna.

2. En säljpärm skickas i 500 ex till marknadscheferna och dess reklambyråer och

mediebyråer.

3. Personligt träff på MTG-krogen Gamla Stans Bryggeri.

4. Seminarium den 29 september med bland andra Affärsvärldens chefsredaktör

Ebba Lindsö.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.