Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV3 tar till avdammad pizza mot Kanal 5

Publicerad: 9 Mars 2001, 10:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Kanal 5 och TV3 kampanjar för fullt i affärspressen. TV3 har dammat av sin pizzakampanj från 1999 medan Kanal 5 kör samma kampanj för både tittare och annonsörer.


Kanal 5 gör reklam för nya program som Res-tv, 69 grader nord och Roomservice i

annonser i affärspress som Dagens Industri och branschpress. Annonserna är

identiska med dem som Kanal 5 kör ut till gemene man i dagspressen.

- Vi tyckte det var roligare än att köra tråkiga staplar. Vi vill göra

annonsörerna och annonsförmedlarna uppmärksamma på de nya varumärkena.

Kanal 5 kommer senare under våren att gå med en särskild kampanj riktad till

enbart företagen (business to business). Hur den ska se ut är inte klart än.

- Den ska rikta sig till olika branscher och vi kommer att jobba med andra

typer av medier.

Kanal 5 har försökt att annonsera i Finanstidningen, men fick nobben av

Finanstidningen, som inte ville låta konkurrenter till MTG-koncernkollegan TV3,

annonsera.

TV3 har däremot kunnat annonsera fritt i affärspressen.

- Vi sluter avtal med några stora kunder och vill vara synliga på

affärsmarknaden, säger Jonas Lundqvist, vice vd på TV3.

TV3 har putsat av den kampanj som kördes hösten 1999 som TV4s nye

intäktsdirektör Michael Grimborg tillträdde på allvar. Kampanjen har "Inget

spill" som pay-off. På en av annonserna visas kanterna på en uräten pizza. På

pizzakartongen står "Pizza Quattro" från leverantören "Grimborgia". Det behövs

ingen expert för att reda ut att TV3 anspelar på TV4 och Michael Grimborg.

TV3 håller på "att kolla" lite nya kampanjer.

- Men den gamla fungerar också. Den riktar sig till såna som inte sett den

tidigare.

Vet Dagens Industris läsare vem Michael Grimborg är?

- Nej, men det är inte huvudbuskapet.

Vad skulle du säga om du såg en annons för Kanal 5 i Finanstidningen?

- Jag skulle inte säga något.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.