Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV3 söker revansch för tittartapp till TV4

Publicerad: 14 November 2001, 14:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Med hjälp av dokusåpan Farmen och en lyckad "superfredag" kunde TV4 sno tittare från TV3 och Kanal 5 i fler attraktiva målgrupper i oktober. Köparna gillar TV4s framgångar medan TV3 lovar att justera vårtablån för att få tillbaka de yngre tittarna.


TV4 höjde tittandet bland män och kvinnor i ålder 34-59 med 14 respektive 18

procent, enligt siffror från MMS sammanställda av TV4. Också bland kvinnor

12-34 ökade TV4 med 8 procent. TV4 ökade däremot inte tittandet bland män i

denna bland männen svårflirtade åldersgruppen.

Under oktober minskade konkurrenten TV3 tittandet i flera av kanalens

viktigaste målgrupper. Unga kvinnor, 12-34 år, ofta ansedd som kanalens

kärnmålgrupp, backade med 13 procent och männen i samma åldersgrupp minskade

med 24 procent. Däremot ökar TV3 i åldersgruppen 60+, både vad beträffar män

och kvinnor.

Köparna har noterat TV4s ökande tittande.

- TV4 är framgångsrika tittarmässigt just nu. Däremot har de missbedömt

konjunkturavmattningen, de har inte justerat prisnivån i den mån som krävs för

att behålla de marknadsandelar de borde inneha, säger Adam Berg, tv-chef på

Starcom Mediataktik.

- Spontant tycker jag att det är bra att TV4 blir yngre. TV4 går framåt

kraftigt tack vare att vare lyckade program som Diskus, Farmen och Frivolt. Nu

går det att köpa yngre målgrupper effektivt i TV4. Det var svårt förut, säger

Johan Eidmann, vd för mediebyrån Bizkit.

Siffrorna ovan gäller hela tv-universum. Men även den del av befolkningen som

kan se TV3 och Kanal 5 (satellit-universum) påverkas av TV4s tittarframgångar.

Där tycker Johan Eidmann att TV4 kan bli ett starkare alternativ inför

årsförhandlingarna.

- För första gången tar TV4 också andelar i de här målgrupperna även i

satellit. Det innebär att TV4 har en större möjlighet att vara med på yngre

konton inför årsförhandlingarna och att TV3 och Kanal 5 tvingas stärka sina

produkter.

TV3s vd Göran af Klercker "ser ingen större fara" i tittartappet.

- Klart är att vi har tappat lite i våra målgrupper i oktober, men vi håller på

att ta tillbaka tittarna nu. Och som kommersiell kanal i de unga målgrupperna

är vi klart störst i satellituniversum.

Hur ska ni får tillbaka förlorade tittare, främst de kvinnliga?

- Vi ska fokusera på att ta tillbaka tittarna. Jag är rätt säker på att vi har

en vårtablå som ger oss tillbaka tittarna.

Hur ser den tablån ut?

- Det kan jag berätta om ett par veckor. Det handlar om att vi skruvar de

befintliga formaten och på ett sätt som gör att det ytterligare attraherar de

unga och så ska vi ta fram en del nya format. Vi tittar på flera nya program.

Kanske dags att byta ut den dagliga dokusåpan Baren mot något annat?

- Det där var ett långskott.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.