Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV3 lägger Silikon på is

Publicerad: 10 December 2001, 12:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

TV3 lyfter bort sitt populära tjejmagasin Silikon ur tablån nästa år. Det innebär att tidningen med samma namn inte får samma draghjälp från tv-programmet nästa år.


- Programmet har gått sju säsonger och vi kände att vi kunde ta en paus, säger

Staffan Erfors, programchef på TV3. Vi behövde förnya tablån och har plats för

ett begränsat antal egenproduktioner.

TV4s tjejmagasin Frivolt, som liksom Silikon, sänds på måndagskvällar har lyft

under höstsäsongen och fått allt fler tittare. Det har inte påverkat TV3s

beslut, enligt Staffan Erfors.

- Vi har inte kasat in handduken mot frivolt. Silikon har levererat en ration

(tittarandel) på 10 procent i målgruppen, kvinnor 15-34 år. Programmet har inte

dött. Vi pausar när vi står på topp.

Staffan Erfors vill inte berätta om vilket program som ska ersätta Silikon, som

var en viktig del i TV3s strategi att göra måndag till tjejkväll. En tänkbar

möjlighet vore att lyfta in populära Sex and the city som nu visas på

onsdagskvällarna, 21.00.

Samtidig som TV3 släcker ner Silikon nästa säsong, står det klart att tidningen

Silikon, måste se över sina kostnader.

- Som alla andra är vi drabbade av en lågkonjunktur och behöver sänka våra

kostnader, säger Thomas Hedberg, vd för Titan, som producerar både tidningen

och programmet Silikon.

Tio personer är fast anställda med att göra tidningen. Ingen är ännu berörd av

sparplanerna.

- Vad vi tittar på är om det finns sätt att köpa in material och se om det kan

ge några besparingar. Men ingen är uppsagd och inga beslut är fattade.

Thomas Hedberg oroas inte av att programmets dragkraft för tidnigen upphör

nästa säsong.

-Tv-programmet har gjort sitt för att dra varumärket. Vi är inte speciellt

oroliga. I somras när inte tv-programmet gick, sålde vi snarare fler tidningar.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.