Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv tror på ökad försäljning

Publicerad: 5 November 2001, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Försäljningscheferna på tv-kanalerna tror på ökad försäljning nästa år. Förhandlingarna om årsavtal "går som förra året".


- Årsavtalen börjar komma igång så smått. Det ser ungefär samma ut som förra

året. Jag tror på en svag ökning av försäljningen till nästa år. Men satellit

kommer att öka kraftigare än övriga tv-marknaden. I tider där annonsörerna

sparar pengar är satellit en effektivare lösning, tycker vi, och där

kompletterar TV3 och Kanal 5 varandra bra. Det har varit trenden de senaste fem

åren , säger Jonas Sjögren, försäljningschef på Kanal 5.

Årsförhandlingarna har "knappt startat" på TV3 som inte vill berätta om

försäljningen har ökat eller minskat under 2001.

- Der ser ut som vi gör ett bättre år 2001 än konkurrenterna. Vi tar

marknadsandelar. Vi tror på en tillväxt nästa år. Tillväxten kommer under

senare delen av året, även om det är svårare att bedöma utvecklingen än på

många år. Vi har ett strategiskt försprång eftersom vi har en plattform med

olika kanaler som internet, event och medlemsklubbar. Inom de områdena ser vi

en betydligt snabbare tillväxt än för tv-reklam. Det gäller att hitta nya

intäktsområden på en stagnerande marknad, säger Göran af Klercker, vd på TV3.

Också TV4 tror att försäljningen för 2002 blir bättre än för 2001.

- Intäkterna i år är i paritet med 1999. Att våra kostnader är högre är en

annan historia. Årsförhandlingarna kommer så smått igång, det ser ungefär ut

som förra året. Procentuellt är det något färre årsavtal. Det är lite för

tidigt att sia om hur det går 2002. Men jag tror också på en ökning. Generellt

borde vi hamna på en försäljning någonstans mellan 1999 och 2000. Vi har ett

bra tittande och ett de trogna kunderna köper lite mer, säger Michael Grimborg,

intäktsdirektör på TV4.

- Vi budgeterar med tillväxt för 2002. Vi kommer att hamna några procent högre

nästa år. Säljorganisationen börjar bli varm i kläderna och vi har

synkroniserat oss med TV3s säljavdelning, något jag tror mycket på, säger Calle

Jansson, vd för Z-TV.

Jonas Chrigström, försäljningschef på MTV är mer optimistisk.

- Vi har haft ett bra år. Senast hörde jag att tv skulle tappa cirka sex

procent för helåret 2001, men vi ligger på plus. Det beror på att vi får en

allt starkare säljavdelning. Också den nordiska bemanningen för både program

och internet gör att får högre intäkter än tidigare. När det gäller

årsförhandlingar ser vi att vi kommer in tidigare och tidigare. Vi ska öka

årsavtalen med 50 procent, från 20 till 30 stycken.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.