Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Tv-profil tar över TV400:"Jag är jävligt taggad"

Publicerad: 1 Februari 2008, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Tv-profilen Christer Andersson har utsetts till ny kanalchef för TV400. Kanalen har brutit samarbetet med Meter Film & Television, och ska under 2008 investera stora pengar i inköpta serier. - Vi ska satsa mer än någonsin, säger Christer Andersson i en intervju med Dagens Media.


Tora Heckscher har arbetat som vikarierande kanalchef för ungdomskanalen TV400 sedan den tidigare chefen Johan Kleberg lämnade kanalen för att basa över TV4s nischkanaler och TV4 Sport.

Nu lämnar Tora Heckscher över till Christer Andersson, som har arbetat på TV400 sedan starten 2005. Han har varit ansvarig för kanalens egenproduktioner, arbetat som producent samt agerat programledare för tv-diskussionsprogrammet Tv om tv.

Christer Andersson ser fram emot sitt nya jobb.

- Det känns skitroligt, jag är jävligt taggad. Jag brinner väldigt mycket för den här kanalen, som jag har varit med och startat och som sedan har vuxit jäkligt mycket. Nu har TV400 blommat ut till en härlig, stor kanal.

TV400 vänder sig till tittare i åldrarna 15-39 år, men strävar framförallt efter att locka de yngre tittarna i åldersintervallet.

Kanalen har det senaste året ökat tittartidsandelen i målgruppen 15-24 år med 121 procent, enligt Christer Andersson. Kanalens andel i målgruppen ligger nu på strax under 1 procent.

- Det är skitroligt, eftersom det är en jäkligt svår målgrupp att fånga. Samtidigt flyr de unga tittarna kanaler som TV3, Kanal 5 och MTV.

Siktet är inställt på att fortsätta växa under 2008.

- Övrig-tv har vuxit mycket de senaste åren och nu gäller det för oss att slå oss fram i det segmentet och ta en tydlig position. Vi har varit med sedan 2005 och har därför ett ganska bra försprång.

TV400 är idag en lönsam kanal. Under 2008 kommer dock programkostnaderna för kanalen att öka kraftigt. Kanalen ska investera betydligt mer i dyra, utländska kvalitetsserier, medan antalet svenska egenproduktioner ska reduceras.

- Vi ska satsa mer än någonsin. TV4 har verkligen en ambition om att TV400 ska vara med och ta andelar bland nischkanalerna. Och TV4 är medvetna om att det kostar pengar.

Förändringarna i programutbudet innebär att Schibsteds tv-produktionsbolag Meter Film & Television - som tidigare har levererat samtliga egenproduktioner till TV400 - kommer att förlora intäkter.

- Vi hade ett avtal tidigare där Meter producerade en massa svenska produktioner åt oss. Nu drar vi ner procenten egenproduktioner lite grann för att i stället satsa på kvalitet. Vi vill helt enkelt hoppa upp ett snäpp.

Så ni har inte förlängt avtalet med Meter?

- Vi har inget avtal med dem längre, utan nu är vi oberoende. Vi anlitade Meter för att få lite skalfördelar av att de kunde leverera flera produktioner. Det funkade bra, men nu vill vi köpa program på samma sätt som de stora kanalerna gör.

TV400 letar dock fortfarande efter svenska produktioner, men den här gången från samtliga produktionsbolag i Sverige.

- Vi är ute och shoppar och letar efter alternativ. Men sen ska vi såklart öka fokus på inköp, och då framförallt på amerikanska serier. Vi ska inte fokusera på en speciell genre, utan det blir en bredd bestående av film, dramaserier, och reality.

I den senaste mätningen från MMS uppnådde TV400 en medveten penetration på 39 procent, vilket innebär att 39 procent av befolkningen är medveten om att den har tillgång till kanalen.

- Om man jämför med många av våra konkurrenter har de en högre penetration. Trots det lyckades vi få en tittartopp på 200.000 under Idol Eftersnack förra året. Andra kanaler, som MTV och TV8, hade tittartoppar på runt 75.000 respektive 60.000.

Christer Andersson fortsätter:

- Det visar att vi kan få in stora volymer när vi använder TV4 som megafon. Vi kan vara i klass med Kanal 5 och TV3 på vissa enstaka slotar. Det är en jäkla styrka.

Program som fungerar bra på TV400 är bland annat den brittiska versionen av Ballar av stål, L-World, Jerry Springers show, och Courteney Cox-serien Dirt.

- Sen har vi en jävla massa andra grejer på gång som jag inte kan uttala mig om. Men ni kommer att få se en hel del nya, jättestarka program på TV400 längre fram i vår.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev