Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv-premiär för Pucko gav liten försäljningsökning

Publicerad: 18 Juni 2002, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Många kommer ihåg att de sett reklamfilmen men få köpte Pucko efter premiären i tv. Kampanjuppföljningen visar höga obeservationsvärden men låg ökning av intresset för att köpa kaffevarianten av Pucko.


Puckos reklamfilm nådde efter första visningsomgång ett observationsvärde på 57 procent i målgruppen personer 15 till 25 år, i efterföljande kampanjmätning utförd av Market Watch. Det ska jämföras med ett branschindex för drycker på 40 procent.

Försäljningen påverkades dock inte nämnvärt. Tre procent av alla som observerat filmen uppger ett ökat intresse för att köpa produkten, jämfört med branschindex 12 procent.

- Försäljningen tuffar på uppåt. Det skedde ingen jättestor försäljningsökning kring själva kampanjen. Men i efterhand går det bra, säger Cecilia Pero, produktchef för Pucko på Semper.

Den Acne-producerade reklamfilmen skapades för att lyfta fram Puckos kaffesmak. En dinosaurie, eller snarare Puckosaurie, spelar huvudrollen i reklamfilmen och ska koppla Pucko Kaffe till storstaden och dess lunchmönster.

Kampanjmätningen visar att filmen efter sin första visningsomgång lyckades få 48 procent i målgruppen att komma ihåg vilken produkt som avsågs i reklamen. 21 procent förstod budskapet. Jämförbara branschindex är 52 procent respektive 26 procent.

Puckos reklamfilm syntes vecka 16 till 18 i TV3, Kanal 5 och ZTV. Målgruppen var personer i åldrarna 15 till 25 år. Totalt 349 personer i åldrarna 15 till 75 år intervjuades för kampanjmätningen. I målgruppen 15 till 25 år intervjuades 51 personer.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.