Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv när Dacia gör intåg i Sverige

Publicerad: 13 Februari 2009, 04:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Det rumänska bilvarumärket Dacia lanseras på den svenska marknaden med hjälp av tv, print och webb. Payoff är "Think big, pay little". <b>Se reklamfilmen på Dagensmedia.se.</b>


Den 16 februari går den första kampanjen upp som syftar till att skapa kännedom, som i dag i princip är obefintlig, om varumärket. Ett rimligt mål är att nå en kännedom på 100 procent inom två år, säger marknadskommunikationschefen Fredrik Thors. Den sjunkande bilförsäljningen oroar honom inte.

- Det finns ett jättestort behov av en produkt som inte kostar så mycket. Ett bättre läge att kliva in i kunde vi inte ha haft.

Dacias främsta usp är det låga priset. Räknar man in den statliga miljöbilspremien på 10.000 kronor så kostar den billigaste modellen 79.000 kronor. Storleken i mellanklassegmentet och priset är fokus i kommunikationen.

Dacias reklambyrå Grey har adapterat reklamfilmen för den svenska marknaden och tagit fram kampanjens övriga enheter. Mediebyrå är OMD.

Läs mer om lanseringen av Dacia i Dagens Media nummer 3 2009.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.