Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv-kanalerna till attack mot Media Path

Publicerad: 14 Januari 2009, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Tv-kanalerna sållar sig till kritikerkören mot Sveriges Annonsörers Media Path. "Frågan är vad som blir nästa steg? Ska man starta mediebyrå?" säger Joachim Nordlind, försäljningsdirektör på MTG TV. Samtidigt vill TV4 skärpa sina avtal med annonsörerna för att förhindra spridning av sina nettopriser.


Tv-kanalerna rök ihop med Sveriges Annonsörer i höstas om den så kallade mediebyråersättningen. Nu är det bäddat för ett nytt bråk.

Som Dagens Media tidigare berättat har Sveriges Annonsörers beslut om att starta auditfirman Media Path väckt förvåning i branschen, inte minst bland konkurrenter och mediebyråer.

Dagen efter att Media Path nu får ännu mer muskler, då man blir nordisk leverantör åt auditdraken Billetts, ansluter sig tv-kanalerna till kritikerna.

- Jag är jätteförvånad. Det är precis som att jag skulle sluta på TV4 och starta en mediebyrå som sitter hos Sveriges Annonsörer, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4.

Joachim Nordlind, försäljningsdirektör på MTG TV och även tidigare tv-chef på Carat, säger att han tycker att Sveriges Annonsörers beslut att starta Media Path är "anmärkningsvärt".

- Det borde inte ligga i en branschorganisations uppdrag att driva en kommersiell verksamhet som konkurrerar med andra mediaspecialister på marknaden, säger han.

Han fortsätter:

- Jag känner att det är obehagligt - även om det är sekretess och poolar med olika regler - att mina nettosiffror cirkulerar inom Sveriges Annonsörers organisation. Jag har respekt för att de vill erbjuda sina medlemmar en rad olika tjänster, men i det här fallet tycker jag att de hamnar i en intressekonflikt.

Jerker Bluhme, försäljningsdirektör på Kanal 5, håller med:

- Auditing är inget konstigt i sig, det är en naturlig del av marknaden. Men frågan är om det ska ske under Sveriges Annonsörers flagg, det tycker jag är konstigt, säger han.

- Sedan får vi hoppas att det är vattentäta skott mellan Sveriges Annonsörer och Media Path, det vore olyckligt om våra nettosiffror började cirkulera hos Sveriges Annonsörer. Men de bedyrar ju att så inte är fallet, fortsätter Jerker Bluhme.

Media Path är ett fristående bolag men Sveriges Annonsörer har en option på att köpa in sig i det.

Michael Grimborg säger att kanalen nu ska skärpa sina klausuler om konfidentialitet i årsavtalen.

- Vi vill ha koll på var våra priser lämnas ut. Vi har inte haft några kunder som ringt oss och frågat om det får lämna ut priser, säger han.

Läs Anders Ericsons svar på kritiken här

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.