Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv-kanalerna kör över Sveriges Annonsörer

Publicerad: 6 November 2008, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Tv-kanalerna har beslutat sig för att dela upp redovisningen av mediebyråersättningen i fyra delar, något som Sveriges Annonsörer länge jobbat emot. Enligt branschorganisationen innebär det att mediebyråerna själva kommer att ta en del av ersättningen, vilket kan betyda upp till 120 miljoner kronor mindre till annonsörerna.


Dagens Media har tidigare berättat att tv-kanalerna har gaddat ihop sig för att slopa mediebyråersättningarna. Modellen är förlegad, menar de, och kanalerna får medhåll från mediebyråerna. Sveriges Annonsörer vill ha kvar modellen, som har granskats av Konkurrensverket.

Mediebyråersättningarna uppgår till knappt en halv miljard kronor per år. För tv-relaterade medieköp omsätter ersättningen, enligt Sveriges Annonsörer, cirka 240 miljoner kronor.

Mediebyråersättningen går enligt nuvarande praxis tillbaka till annonsören, via mediebyrån, och redovisats som en totalsumma. Den 1 januari börjar tv-kanalerna att dela upp den i fyra delar: hanteringsersättning, informationsersättning, kreditersättning och kassarabatt. Med ett sådant system anser Sveriges Annonsörer att det finns en risk för att mediebyråerna behåller en del av ersättningen. Enligt tv-kanalernas förslag kan mediebyrån behålla hälften av de 6 procenten som ersättningen idag uppgår till. Alltså: 120 miljoner kronor årligen.

Modellen med mediebyråersättning, som uppfanns i USA på 1950-talet, ser olika ut på olika marknader. I de flesta fallen tillfaller dock ersättningen mediebyråerna. Detta innebär att byråerna i Tyskland och USA kan acceptera en låg ersättningsnivå från annonsörerna eftersom de får intäkter direkt från medierna. Det får inte svenska mediebyråer, vilket resulterar i att vissa globalt upphandlade uppdrag kan bli rena förlustaffärer för de svenska byråerna. Enligt mediebyråerna själva är det lokala annonsörer som får täcka upp de kostnaderna.

- Vi har ett system som diskriminerar lokala svenska annonsörer. Hade ett branschförbund i något annat land sett till att utländska aktörer hade en konkurrensfördel skulle de bli rullade i tjära och fjädrar, har Ola Bergström, vd på OMD, tidigare sagt till Dagens Media.

Ola Bergström har länge propagerat för att medierna bör dela upp ersättningen, som tv-kanalerna nu ska göra. På frågan om han vill att mediebyrån ska få behålla en del svarade han:

- Det kan finnas en öppning för det, vilket också skulle vara principiellt rätt. Kanalerna har ett egenintresse av att vi finns: de får en professionell partner och kan ha smalare säljorganisatoner. Ingenstans i samsynsdokumentet står det att ersättningen är annonsörens.

Enligt Sveriges Annonsörer strider tv-kanalernas agerande mot samsynsdokumentet, som undertecknades år 1998 av annonsörer, mediebyråer och medier. Men enligt flera mediebyråchefer är detta inte sant.

- Det står ingenstans i dokumentet, det är Anders som säger att det gör det, har Ola Bergström sagt.

Dagens Media söker Anders Ericson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.