Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv-kampanj ska dubbla upplagan för Moderna Tider

Publicerad: 21 Juni 2000, 08:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Med tv- och print-kampanj vill MTG-ägda Moderna Tider dubbla sin upplaga inom ett år. TV3 är kanalen för att nå nya målgrupper.


Moderna Tider riktar sig till målgruppen 20 år och äldre. Tidningens

genomsnittsläsare är akademiker, har hög inkomst och stort samhällsengagemang.

Men tidningen har också många läsare bland studenter.

- I och med att Susanna Popova blev chefredaktör hos oss har vi märkt att vi

attraherar nya målgrupper. Jag blir uppringd nästan varje dag av folk som

startar upp sajter för studenter och vill ha tidningen som medlemsförmån.

Därför har vi valt att till exempel annonsera i TV3, säger Yvonne Göransson,

marknadschef på Moderna Tider.

Moderna Tider ska göra intygsannonsering i TV3 och TV8 där skådespelaren Bibbi

Andersson, kriminologiprofessorn Leif GW Persson och journalisten Göran Skytte

berättar vad de tycker om tidningen.

- Det är personer som tidigare spontant uttalat sig om tidningen, som vi nu

fångat upp, säger Yvonne Göransson.

I höst ska Moderna Tider annonsera med bilagor i dags- och månadspress.

Tidningen kommer att göra aktiviteter i samband med bok och biblioteksmässan

tillsammans med Läsrörelsen, som jobbar med att främja läsandet hos svenska

folket.

Moderna Tider vill också profilera sig som ett komplement till svensk

affärspress. I det arbetet är tidningens distributörer, Interpressbutikerna,

en viktig kanal.

- Vi diskuterar om inte Moderna Tider faktiskt borde ligga bland

affärstidningarna och inte bland samhällsmagasinen där de ligger idag. Det

eftersom vi tittar under ytan och skriver om vad de olika samhällsbesluten

leder till, säger Yvonne Göransson.

Målet är att fördubbla upplagan inom ett år och att attrahera nya

annonsörsmålgrupper inom till exempel finansmarknaden. Moderna Tider har en

budget som är fyra gånger större än de brukar ha. Idag har tidningen en upplaga

som ligger runt 13.000 exemplar. Räckvidden ligger på 51.000 enligt Orvesto, en

ökning med 13 procent det senaste kvartalet.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.