Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv-döden är överdriven

Publicerad: 24 Februari 2009, 11:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Tv-reklam har inte tappat i effekt, enligt flera amerikanska undersökningar. Snarare tvärtom, menar de.


I takt med att de digitala medierna växer och möjligheterna att välja bort tv-reklam i bostäderna blir allt vanligare är det många som spått att investeringarna i tv-reklam kommer att minska framöver.

Men enligt IRM var tv, tillsammans med populärpress och webben, en av de mediekanaler som klarade sig bäst under det turbulenta fjäder kvartalet. I mediebyråbarometern tappade visserligen mediet 17 procent av investeringarna i januari 2009 jämfört med januari 2008 - men marknaden i stort backade ännu mer.

Enligt en analys som undersökningsföretaget Nielsen Co genomfört och som Adage tagit del av i förväg, kommer tv att klara krisen. Bättre än man tidigare trott, dessutom.

Annonsörerna kan, enligt undersökningen, använda tv även för att nå unga - den grupp som så klart varit snabbast med att ge upp mediet till förmån för digitala medier.

Aegiskoncernens MMA gör liknande slutsatser, skriver Adage, och menar att effekten av tv-reklam till och med har ökat de senaste åren. En tredjedel av alla sökningar på webben drivs av offlinemedier som tv, vilket är en högre andel än de som drivs av bannerannonser på nätet, enligt Douglas Brooks, som är vice vd på MMA.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.