Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Tv-apparaten står sig stark

Publicerad: 13 Juni 2012, 04:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:19

En undersökning från Novus visar att hela 92 procent av svenskarna fortsatt ser på tv i den traditionella tv-apparaten. Undersökningen slår också hål på myten om vabbande pappor i samband med stora sporthändelser.


Ämnen i artikeln:

Canal Digital

I tider av återkommande diskussioner om hur framtidens tv-tittande kommer att se ut, tycks det som om den traditionella tv-apparaten än så länge står sig stark.

Enligt en ny undersökning som genomförts av Novus på uppdrag av Canal Digital, uppger 92 procent av svenskarna att de väljer tv-apparaten framför nya plattformar, som smarta mobiltelefoner och surfplattor.

Av undersökningens 1 000 tillfrågade respondenter, uppger enbart 5 procent att de ser på tv i sina mobiltelefoner och bara 6 procent att de använder surfplattor för att se tv-program.

Samtidigt visar undersökningen att tv-bolagens play-funktioner har högst tittande i åldersgruppen 18-29 år. Här uppger 57 procent att de ser på tv on-demand.

I undersökningen framkommer också att en tredjedel av de män som har möjlighet att arbeta hemifrån gärna gör det i samband med större sportevenemang, som EM.

Däremot slår man hål på myten om att pappor gärna "vabbar", tar ut föräldraledighet, vid stora sporthändelser. Bara några få procent skulle kunna tänka sig att vabba i syfte att se på sport, enligt undersökningen.

Om undersökningen

Under perioden 16-22 maj tillfrågades 1003 personer om deras tv-vanor genom webbaserade intervjuer i Novus Sverigepanel. I målgruppen män som kan tänka sig att arbeta hemifrån för att se sport på TV är antalet intervjuer 111.

Fredrik Hammarbäck


Ämnen i artikeln:

Canal Digital

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev