Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tung printkampanj ska etablera Nordea

Publicerad: 5 December 2001, 06:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

I veckan lanserar Nordea, tidigare Nordbanken, det nya namnet med en massiv kampanj i dags- och kvällspress samt på internet. Efter årsskiftet ska varumärket byggas med tv.


- Kampanjen har två syften, dels att bygga varumärket och dels att helt enkelt

meddela kunderna att vi byter namn, säger Tomas Björklund, marknadschef för

Nordea Sverige.

Kampanjen för den nordiska storbanken går parallellt i andra nordiska länder. I

Sverige ligger fokus på print, med en enda annons som består av ett foto med en

brud som förbereder sig inför ett bröllop och texten "Nytt namn. Ny framtid.

Samma Människa".

- Vi går brett i morgonpress och kvällspress och oerhört brett i lokalpress. På

de orter där vi har kontor har vi hundraprocentig täckning, säger Tomas

Björklund.

Nordea har också annonserat på ett stort antal internetsajter, ett medieval som

enligt Tomas Björklund var självklart.

- Det här är en första introduktionskampanj som ska nå så många som möjligt.

Internet är det nya breda sättet att nå ut, som komplement till traditionell

printannonsering.

Tomas Björklund hade dock hellre sett en ännu mer omfattande kampanj.

- Personligen ville jag ha med tv, men vi har haft ont om tid. Dessutom bytte

vi reklambyrå (till Aqvilo) mitt uppe i allt. Men efter årsskiftet kommer vi

att köra en tv-kampanj, och sedan kommer vi bygga varumärket löpande i vår

vanliga marknadskommunikation, säger han.

Parallellt med annonseringen, mellan 26 november och 21 december, pågår en

"road show" som ska öka kännedomen om Nordea. Två trailer kör runt till 40

orter med en utställning riktad till kunder och allmänhet. "Turnén" avslutas i

Stockholm.

- Tv-reklam är bra men slår inte det fysiska mötet. Under turnén passar vi

bland annat på att marknadsföra våra internettjänster, säger Tomas Björklund.

Ansvarig mediebyrå för kampanjen är Mediacom.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.